چکیده:
تحقیق حاضر با هدف پیشبینی سازگاری تحصیلی بر اساس راهبردهای مقابلهای و اخلاق تحصیلی دانشآموزان انجام شد که از پایان نامه ی کارشناسی ارشد استخراج شده است. نوع تحقیق، کاربردی و روش اجرای آن توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان کرج در پایههای یازدهم و دوازدهم بود که تعداد 120 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای استاندارد سازگاری تحصیلی سینها و سینگ (1993) با پایایی 86/0، پرسشنامه راهبردهای مقابلهای بیلینگز وموس (1984) با پایایی 79/0 و پرسشنامه اخلاق تحصیلی گلپرور (1389) با پایایی 75/0 بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Spss 24 و آزمونهای نرمالیتی و رگرسیون انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد راهبردهای مقابلهای و اخلاق تحصیلی در مجموع میتوانند 42 درصد از تغییرات سازگاری تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی نمایند. راهبردهای مقابلهای با سازگاری تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری دارد، همچنین اخلاق تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری دارد.
The purpose of this study was to predict academic adjustment based on coping strategies and academic ethics of students. The type of research was applied and its method was descriptive correlational. The statistical population of the study consisted of high school male high school students in Karaj in eleventh and twelfth grades. 150 students were selected by random sampling method. Data collection tools included Sinha and Singe Academic Compatibility questionnaires (1993) with a reliability of 0.86, Billings and Moss Coping Strategies questionnaires (1984) with a reliability of 0.79, and Golparvar Academic Ethics Questionnaire (2010) with a reliability of 0.89. The validity of the questionnaires was based on the opinions of several professors and its reliability was determined by calculating Cronbach's alpha coefficient. Data were analyzed using SPSS 24 software and using descriptive and inferential statistics such as normality and regression tests. The results of the first hypothesis test showed that coping strategies and academic ethics can predict 42% of students' academic adjustment changes. The results of the second and third hypotheses showed that coping strategies have a positive and significant relationship with students' academic adjustment. Also, educational ethics a positive and significant relationship with students' academic adjustment.
خلاصه ماشینی:
1- Academic Adjustment 2- Sdf 3- Social Adjustment 4- Tanyi 5- Jemal 6- Bibi 7- Lazarus 8- Zalewski, Lengua , Wilson , Trancik & Bazinet 16 از سوي ديگر با وجود توجه جدي رسانه ها و منابع رسمي کشور به موضوع اخلاق و با اين که انتظار مي رود در جامعه ما که رويکرد و مناسبات ديني در آن جاري است به اخلاق به عنوان ضرورتي اساسي توجه شود، اما با اين حال دست کم در عرصه پژوهش هاي آموزشي و پرورشي با نوعي غفلت و فقر منابع و پژوهش مواجه ايم .
يافته هاي پژوهش خدادادي (١٣٩٤) حاکي از اين بود آموزش راهبردهاي مقابله با استرس باعث افزايش سازگاري اجتماعي گروه 1- Beasley, Thompson & Davidson 2- Tychey, Spitz, Briancon 3- McMullin 4- Confrontive.
لذا به دنبال پاسخگويي به اين سوال اساسي است که تا چه اندازه مي توان سازگاري تحصيلي را از طريق راهبردهاي مقابله اي و اخلاق تحصيلي، پيش بيني نمود؟ روش شناسي تحقيق پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردي ٤ است .
جدول شماره ٣- نتايج مدل تحليل رگرسيون در آزمون فرضيه اول (رجوع شود به تصویر صفحه) 1 نتايج جدول ٣ نشان مي دهد که ٤١,٦ درصد از تغييرات سازگاري تحصيلي از طريق راهبردهاي مقابله - اي و اخلاق تحصيلي قابل پيش بيني است .
Comparison of the effectiveness of stress coping training strategies and help strategies on girls' secondary school academic adjustment, Research in Educational Systems, 12(42): 58-39 [In Persian].