چکیده:
اندیشه اخباری به عنوان گرایشی از دانش های شیعی در حوزههای حدیث، اخلاق، تفسیر و ... شمرده می شود . از این رو کنکاش از تاثیر آراء آنان بر حوزه تفسیر و علوم قرآنی ضرورت دارد. پرسش اساسی تحقیق حاضر که به روش توصیفی، تحلیلی، نقلی و بنیادین نگارش یافته، چگونگی کنشهای آراء اخباریان بر محکمات و متشابهات قرآن و تاویل متشابهات است . دستاورد مقاله حاضر عبارت است از: اعتقاد به توامانی تشابه لفظی و معنایی در حوزه «ماهیت و گستره اِحکام و تشابه» ؛ اینکه متشابه آیه است که معنای خلاف در آن محتمل باشد و محکم نص ایست که چنین نباشد؛ ملاک اِحکام و تشابه را اشتمال بر یک وجه معنایی یا وجوه متنوع معنایی پنداشتن؛ نصوص صریح الدلاله را در زمره «محکمات» و عموم ظواهر ،مجلات ، موولات و مشترک لفظی را «متشابه» تلقی نمودن؛ اینکه «محکم»، قابلیت رجوع و تبعیت مفسران را دارد ولی در «متشابه» با عدم برخورداری از این ظرفیت ، باید توقف و دانش آن را صرفاً به معصومان(ع) واگذار نمود؛ انکار «تشابه مطلق» نسبت به معصومان(ع) و اقرار به آن نسبت به مفسران غیر معصوم؛ پذیرش ارجاع متشابهات به محکمات در غیر احکام نظری قرآن از سوی طیف اعبارت در صدد بیان دستاوردهای مقاله در قالب مرکب ناقص خبری است ، دستاورد مقاله عبارت است پذیرش ارجاع متشابهات به محکمات درغیر احکام نظریه قرآن از سوی طیف اخباریان معتدل
. Therefore, it is necessary to examine the impact of their views on interpretation and Quranic sciences. The major question of this research, which has been written in descriptive, analytical, narrativeical and basic methods, is How the Akhbarians act and think in the "muhkam" and the "mutashabeh" of the Qur'an and the interpretation of "mutashabeh". The achievement of the this article It is: Belief in the coexistence of verbal similarity and semantic similarity in area of "nature and scope of rules and similarity"; That a "mutashabeh" verse is a text in which the opposite meaning is probable and a "muhkam" verse is a text that is not this; To know "muhkam" and "mutashabeh" in this way: consists of one semantic aspect or different semantic aspects; To consider texts that have a clear meaning in the category of "muhkam" And that we should consider general appearances, Complexes, and Verbal subscriber as "mutashabeh"; That "muhkam" has the ability to refer and follow the commentators, but in "mutashabeh" with not having this possibility, its nessesary stop and this knowledge should be left only to the infallibles (Peace be upon them);And that is nessasary Do not attribute "tashabuh motlagh" to the infallibles (Peace be upon them) but consider it to be exclusive to non-infallible commentators ; And that moderate Akhbaris say that regardless of the theoretical rulings of the Qur'an, "mutashabeh" also return to the The phrase seeks to express the achievements of the article in the form of an incomplete news compound.
خلاصه ماشینی:
دستاورد مقاله حاضر عبارت است از: اعتقاد به تواماني تشابه لفظي و معنايي در حوزه «ماهيت و گستره احکام و تشابه » ؛ اينکه متشابه آيه است که معناي خلاف در آن محتمل باشد و محکم نص ايست که چنين نباشد؛ ملاک احکام و تشابه را اشتمال بر يک وجه معنايي يا وجوه متنوع معنايي پنداشتن ؛ نصوص صريح الدلاله را در زمره «محکمات » و عموم ظواهر ، مجملات ، موولات و مشترک لفظي را «متشابه » تلقي نمودن ؛ اينکه «محکم »، قابليت رجوع و تبعيت مفسران را دارد ولي در «متشابه » با عدم برخورداري از اين ظرفيت ، بايد توقف و دانش آن را صرفا به معصومان (ع ) واگذار نمود؛ انکار «تشابه مطلق » نسبت به معصومان (ع ) و اقرار به آن نسبت به مفسران غير معصوم ؛ پذيرش ارجاع متشابهات به محکمات در غير احکام نظري قرآن از سوي طيف عبارت در صدد بيان دستاوردهاي مقاله در قالب مرکب ناقص خبري است ، دستاورد مقاله عبارت است از پذيرش ارجاع متشابهات به محکمات درغير احکام نظريه قرآن از سوي طيف اخباريان معتدل .