چکیده:
سالانه هزاران مسلمان از نقاط مختلف دنیا در نقاطی که نامش میقات است، احرام میبندند تا راهی بیتالله الحرام شوند و یکی از بزرگترین رکنهای شریعت را بهجا آورند و به فرمان مسلّم قرآنی مبنی بر وجوب حج عمل کنند. بخش عمدهای از حجاج، از جمله ایرانیان، از مسیر مدینه راهی میشوند.
پژوهش حاضر در نظر دارد تا میقات ذوالحلیفه و محوریت مسجد شجره در مشروعیت احرام اهل مدینه و حدود آن را بررسی کند. بنابراین محل بحث، لزوم احرام در داخل مسجد یا کفایت احرام از خارج یا هر نقطه از منطقه ذوالحلیفه است. اهم نتایج به دست آمده، این است که سه مبنا وجود دارد: اولی کل منطقه ذوالحلیفه را و دومی خصوص مسجد را و سومی مسجد و مجاور آن را ملاک مشروعیت میداند. قول مختار، قول سوم است و این مبنا نوعی توسعه موضوعی در مسئله است. اما مبنای توسعه حکمی که مشروعیت احرام را از هر نقطه ذوالحلیفه تا منطقه بیداء جائز میشمرد، اگرچه از برخی نصوص ظاهر میشود، ولی مبنایی باطل است. اما توسعه موضوعی حکم جواز احرام به گونهای که خارج مسجد را شامل شود که همان مبنای سوم است، مبنایی صحیح و مستدل در مسئله است.
Review:What is controversial about the status of Hajj there is that it makes thousands of Muslims different from the rest of the world every year.In these places, ihram is closed, which leads to the house of Beit Hala al-Haram, to be one of the greatest pillars of Sharia.He is right and he has acted according to the Quranic command to make Hajj obligatoryPilgrims, including Iranians, are on their way to Medina. An essential researcher is visiting himDhu al-Halifa and the axis of Shajreh Mosque to examine the legitimacy of ihram of the people of Medina and its limits,The only place to discuss the necessity of ihram inside the mosque or the adequacy of ihram from outside or anywhere in the villageIt is Zul-Khalifa. Our main question in this research is whether it can develop the Shajre Sharia mosqueIs it permissible? The method of processing this question will be analytical and critical based on revelatory and narrative evidenceWas. The most important result is that the basis for the development of the ruling on the permission of ihram from any point of Dhu al-Halifa toThe area of Bidaa is incorrect, but the thematic development of the ruling on the permission of Ihram outside the mosque is a correct and reasoned basis., Is in question.