چکیده:
دستیابی به عملکرد بهینه و مطلوب در تمامی زمینهها از اهداف اصلی هر سازمانی است. بر ایناساس، این مقاله با استفاده از نظریه مدیریت عمومی جدید و نظریه نمایندگی، به مطالعه نقش واسطهای پاسخگویی در رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی و عملکرد سازمانی دستگاههای دولتی پرداخته است. آزمون الگو و فرضیههای پژوهش با استفاده از دادههای مربوط به 209 پرسشنامه جمعآوریشده از حسابداران و مدیران دستگاههای دولتی استان سیستان و بلوچستان در سال 1399 انجام شد. نتایج الگوی نهایی پژوهش نشان داد که کیفیت گزارشگری مالی و پاسخگویی دارای آثار مثبت و مستقیمی بر عملکرد سازمانی است. همچنین، کیفیت گزارشگری مالی دارای آثار مثبت و مستقیمی بر پاسخگویی دستگاههای دولتی است. افزونبر این، نتایج نشاندهنده آثار واسطهای متغیر پاسخگویی در رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی و عملکرد است. این یافتهها نشان میدهد که دستگاههای دولتی برای بهبود عملکرد خود، باید بدنبال بهبود کیفیت گزارشگری مالی و سیستمهای پاسخگویی بهتر باشند.
Achieving optimal performance in all areas is one of the main goals of any organization. Accordingly, drawing on the new public management and agency theory, this paper examines the mediating role of accountability in the relationship between financial reporting quality and the performance of governmental agencies. The research model and hypotheses tested with a data survey of 209 responses obtained from accountants and managers working in the governmental agencies in Sistan and Baluchestan province in the year of 2021. The result obtained from final model of research showed that financial reporting quality and accountability has a positive and direct effects on the organizational performance. Also, the financial reporting quality has a positive and direct effects on the accountability of governmental agencies. In addition, the results show the mediating effects of accountability variable on the relationship between financial reporting quality and performance. These findings suggest that governmental agencies seeking to improve their performance need to improve financial reporting quality and accountability system.