چکیده:
امروز به دلیل گستره جغرافیایی مخاطبان روابط عمومیها به ویژه در بخش نهادهای متولی بخش کشاورزی یکی از ابزار مهم
اطلاع رسانی به مخاطبانء رسانههای جمعی بوده و از این منظر اهمیت رسانهها در اطلاع رسانی مشهود است. ترویج کشاورزی
که از عوامل مهم در توسعه پایدار کشاورزی است. دارای ماهیت ارتباطی میباشد. به همین دلیل در فرایند توسعه پایدار
کشاورزی و برای تحقق معیارهای مورد نظرء ترویج از رسانههای مختلف کمک میگیرد. شرایط اساسی پیشرفت و توسعه.
وجود بسترهای مساعه و مناسب ذکری و ذهنی است که میتواند پذیرای حرکتهای آینده باشد. وزارت جهاد کشاورزی با در
نظر گرفتن نقش رسانههای جمعی به خصوص رادیو و تلویزیون در ترویج و آموزش بهره برداران بخشء اقدام به اختصاص اعتبار
قابل توجهی جهت تهیه و پخش برنامههای مخصوص بخش کشاورزی نموده است. هم راستا با این سیاست وزارتخانه» سازمان
جهاد کشاورزی استانهاء در مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی اداره رسانهها اقدام به تهیه و پخش این گونه برنامهها از طریق
شبکههای استانی مینماید. این اداره مجموعهای از تعالیتها را پا ماهیت هنری و فرهنگی در جهت ارتقاء سطح آموزشهای
ترویجی با تولید مواد کمک آموزشی و نیز ارائه آموزشهای انبوهی از طریق رادیو و تلویزیون برای ارتقاء آگاهی و دانش تولید
کنندگان و کشاورزان تولید مینماید. بنابراین در این مقاله تاثیر رسانههای جمعی بر توسعه کشاورزی را مورد بررسی قرار
میدهیم.
خلاصه ماشینی:
وزارت جهاد کشاورزی با در نظر گرفتن نقش رسانههای جمعی به خصوص رادیو و تلویزیون در ترویج و آموزش بهره برداران بخش، اقدام به اختصاص اعتبار قابل توجهی جهت تهیه و پخش برنامههای مخصوص بخش کشاورزی نموده است.
(ساعی، 1398، 46) رسانههای جمعی که بی شک از پدیدههای بارز جهان معاصر است، میتوانند از طریق کانالهای ارتباطی مانند رادیو و تلویزیون به واسطه تبلیغات سازمان یافته در برقراری ارتباطی سودمند بین مکانیزاسیون کشاورزی و رسانهها با پخش اعلامیه، برنامههای خبری، فیلمهای مستند و برنامههای سرگرمی به لحاظ شرایط خاص خود مانند سهولت استفاده اکثریت جامعه از آنها، تأثیر به سزایی در فرهنگ سازی کشاورزی به خصوص توسعه مکانیزاسیون داشته باشند.
تهیه، تدوین و پخش برنامههای تلویزیونی کشاورزی، یکی از مهمترین اقدامات برای آموزش و بهسازی منابع انسانی، نوعی سرمایهگذاری مفید و یک عامل کلیدی در توسعه کشاورزی محسوب میشود که اگر به درستی و شایستگی برنامه ریزی و اجرا گردد، میتواند اثر بخشی آموزشی ـ ترویجی قابل ملاحظهای داشته باشد.
به عنوان مثال، به کارگیری روشهای ارتباطی دوطرفه و استفاده از رسانههای بومی و محلی نظیر جشنواره، سرود و آوازهای محلی در فعالیتهای ترویجی که در راستای تحقق اصل آموزشی سرگرمی بودن روشهای ارتباطی هستند، از مهمترین آنها در این زمینه است.
به عنوان مثال، به کارگیری روشهای ارتباطی دوطرفه و استفاده از رسانههای بومی و محلی نظیر جشنواره، سرود و آوازهای محلی در فعالیتهای ترویجی که در راستای تحقق اصل آموزش ـ سرگرمی بودن روشهای ارتباطی هستند از مهمترین آنها در این زمینه است.