چکیده:
هدف از پژوهش تحلیلی-توصیفی حاضر تبیین انسان شناختی-جنایی در حوزه بزهدیده شناسی اولیه در کیفر قصاص با تأکید بر آرای امام خمینی است. این مقاله تمسک به نظریات انتخاب عقلانی و نظریه شتاب دهندگی بزه دیدگی و قاعده اقدام و تحریککنندگی و اقوی بودن سبب از مباشر با ویژگیهای خاص احکام تعبدی، بزه دیدگی بزه دیدگان منفعل و بیتقصیر و محرک را در آرای امام خمینی تبیین مینماید. بزه دیدگی در قصاص بسته به اباحه فعل جانی و هدر بودن خون مقتول و مهدورالدم بودن اعم از مطلق یا نسبی نظیر دفاع مشروع و قتل همسر در فراش اجنبی و یا رابطه ابوت و بنوت، رضایت بزهدیده در قتل، عدمتساوی بزهکار و بزهدیده در عقل و دین در بزه دیدگی مؤثر است. تفاوت انسانشناسی جنایی اگوست کنت با نظرات الهی فقه امامیه و اسلام که در آرای امام منعکس گردیده، در جبر و تجربهگرایی صرف و تکبعدی قلمداد کردن انسان توسط اگوست کنت و انسانشناسی دینی و جامعالعلوم دانستن قرآن و روایات، با راهنمایانانی مصون از خطا و اشتباه، در اسلام است.
This analytical-descriptive research work intends to clarify anthropological
criminology in the area of initial victimology in Qisas (retaliation) punishment
with an emphasis on Imam Khomeini’s views. The paper clarifies resorting to
rational choice and victim precipitation theory, rule of action and instigation,
greater contribution of perpetrator than accessory under certain circumstances
stipulated in religious rules, and victimization of passive, faultless and instigating
victims in view of Imam Khomeini. Depending upon an intention to commit a
crime, murder without Qisas punishment, unprotected outlaw, be it absolute or
relative, such as right of self-defense, killing wife in other man’s bed, father-child
incest, consent of the victim in murder case, lack of equality between delinquent
and victim in view of reason and religion are all effective in victimization in
Qisas. The difference between Auguste Comte’s anthropological criminology
and theological views in Imamiya and Islamic jurisprudence, reflected in Imam
Khomeini’s views, lies in mere determinism and empiricism where Comte
considers man a one-dimensional creature while Islam focuses on religious
anthropology and says Quran and traditions are compendiums of knowledge and
the Imams from among men are infallible.