چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه تنظیم هیجان به روش طرحواره درمانی هیجانی بر تابآوری پریشانی و توانمندی در مادران کودکان مبتلا به اختلال درخودماندگی است. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر همه مادران کودکان دچار اختلال درخودماندگی در شهر اصفهان بود. نمونه از ۴۰ نفر تشکیل شد که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی، در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین گردیدند. متغیر مستقل، مداخله تنظیم هیجان به روش طرحواره-درمانی هیجانی لیهی است که در ۸ جلسه، بر گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش عبارتند از مقیاس توانمندی خانواده (FES) و مقیاس تابآوری پریشانی (DTS). برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان می دهند که مداخله تنظیم هیجان گروهی به روش طرحواره درمانی هیجانی در مادران دارای فرزند دچار اختلال درخودماندگی، باعث افزایش توانمندی و تابآوری پریشانی میشود (P<0.01).
study aimed to investigate the effectiveness of an emotion regulation pro- gram using emotional schema therapy on distress tolerance and empowerment of mothers of children with autistic disorder. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest and a control group. The statistical population of this study included all mothers of children with autism disorder in Isfahanin. Sampling was done through available sampling method, and forty people were randomly selected and assigned to experimental and control groups. The independent variable of the emotion regula-tion training program based on Leahy's emotional schema therapy method was administered, in 8 sessions for the experimental group. The distress Tolerance Scale (DTS) and Family Empower-ment Scale (FES) were the instruments of the study. For data analysis, analysis of covariance was used. The results indicated that an emotion regulation training program based on Leahy's emotional schema therapy improved the empowerment and distress tolerance in mothers of children with autistic disorder (P <0. 01)
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش ها، همچنين از تأثير گستردة اختلال درخودماندگي بر سلامت رواني اعضاي خانواده و نابساماني حاصل در کارکرد خانواده ، و به طور 1- constant destruction 2- social interaction 3- communication deviation 4- stereotyped communication pattern 5- Gebauer 6- Foster 7- Vuust 8- Hyde 9- Solomon 10- Chung 11- Samadi 12- McConkey 13- Mahmoodizadeh 14- Broder Fingert 15- Minjarez 16- Williams 17- Mercier 18- Hardan 19- Systems Theory 20- Wainer 21- Hepburn 22- Griffith 23- Wang 24- Wang 25- Rong 26- Yang 27- Mazahery متقابل ، تأثير کارکرد نامطلوب خانواده بر افزايش ميزان بروز مشکلات رفتاري کودک و کاستن از نتايج درماني، غفلت شده است ، درحاليکه اين اختلال بر سلامت روان ١ والدين و ساير اعضاي خانواده اثري چندوجهي و فراگير ميگذارد (ماکس ٢ و ريو٣، ٢٠٠٧) و تعادل را در نظام خانواده از ميان ميبرد (رايچمن ٤، کورمَن ٥ و نونان ٦، ٢٠٠٨).
1- mental health 2- Macks 3- Reeve 4- Reichman 5- Corman 6- Noonan 7- AlHorany 8- Hassan 9- Bataineh 10- Zhou 11- Liu 12- Xiong 13- Xu 14- Miranda 15- Mira 16- Berenguer 17- Distress 18- parenting skills 19- Blanchard 20- Gurka 21- Blackman 22- Gomes 23- Lima 24- Bueno 25- Araújo 26- Souza 27- family empowerment بسياري از صاحب نظران معتقدند که توانمندي فرايندي پويا، مثبت ، تعاملي، و اجتماعي است ؛ فرايندي که در ارتباط با ديگران شکل ميگيرد و به بهبود کيفيت زندگي١ِ افراد بيمار و اعضاي خانواده آنها منجر ميشود (واهلين ٢ و ايدوال ٣، ٢٠٠٦؛ کورِن ٤، دچيلو٥، و فريزن ، 6 ١٩٩٢).