چکیده:
بیشتر تجارتها تفکر ناب بودن را برای بهبود کارایی فرایند تجاریشان دنبال کردهاند. ناب بودن به معنای یک جریان ارزش بهمنظور حذف همه ضایعات، زمان صرف شده و اطمینان از یک سطح مطرح است. تفکر ناب نگاهی هوشمندانه به ارزش و جریان آن با حداقل تغییر در بنیانهای سازمانی با کمترین هزینه است. تولید ناب یک روش تولیدی است که به اراده محصول با کیفیت و متناسب با خواسته مشتری ضمن حذف هرگونه فرایندی که برای مشتری ارزشآفرین نیست، میپردازد. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر ازجمله تعهد مدیریت، توانمندسازی کارکنان، مشارکت کارکنان، کارگروهی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت ارتباط با مشتری بر پیادهسازی تولید ناب در صنایع کاشی با استفاده از روش دلفی فازی و تاپسیس فازی میباشد. ابتدا شناسایی عوامل موثر بر پیادهسازی تولید ناب انجام میگردد سپس با استفاده از روش دلفی فازی از طریق نظرسنجی خبرگان غربال میشود و در ادامه با استفاده از تاپسیس فازی عوامل رتبهبندی میگردند. در نهایت به ترتیب سازماندهی و رهبری، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت منابع انسانی، توانمندسازی کارکنان، تکنولوژی اطلاعات رتبهبندی شدند.
Most businesses have pursued the idea of cleanliness to improve the efficiency of their business process. Lean
means a flow of value in order to eliminate all waste, time spent and ensure a level. Lean thinking is an
intelligent look at value and its flow with minimal change in organizational foundations at the lowest cost. Lean
production is a production method that will produce a quality product that fits the customer's wishes while
eliminating any process that is not valuable to the customer. Pay. The main purpose of this study is to identify
and rank the effective factors such as management commitment, employee empowerment, employee
participation, teamwork, human resource management and customer relationship management on the
implementation of lean manufacturing in the tile industry using fuzzy Delphi and fuzzy TOPSIS methods. First,
the factors affecting the implementation of lean production are identified, then using the fuzzy Delphi method,
they are screened through a survey of experts, and then the factors are ranked using fuzzy TOPSIS. Finally,
organization and leadership, management, respectively. Supply chain, human resource management, employee
empowerment, information technology were ranked.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر ازجمله تعهد مدیریت، توانمندسازی کارکنان، مشارکت کارکنان، کارگروهی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت ارتباط با مشتری بر پیادهسازی تولید ناب در صنایع کاشی با استفاده از روش دلفی فازی و تاپسیس فازی میباشد.
(عنایتی و انیسه، 1396) مقاله ای با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر تولید ناب و سنجش میزان ناب بودن یک سازمان با استفاده از مدل های تجزیه و تحلیل ابعادی AHP گروهی انجام دادند آنها در این مقاله بیان نمودند تولید کنندگان بهمنظور بهبود مزیت رقابتی در بازارهای جهانی، می بایست کلیه فعالیت های فاقد ارزش را از سیستم های خود حذف نمایند.
با این وجود اکثر شرکت هایی که همچنان از روش های تولید سنتی و انبوه استفاده می کنند برای خود دلایلی دارند: اول آن که آماده سازی سیستم ناب نیاز به هزینه و زمان دارد.
5- یافته ها با توجه به یافته های حاصل از تکنیک دلفی فازی 5 عامل برای پیادهسازی تولید ناب در صنعت کاشی از طریق پرسشنامه استخراج و اجماع گردید که سازماندهی و رهبری، تکنولوژی اطلاعات، مدیریت منابع انسانی، مدیریت زنجیره تأمین و توانمندسازی کارکنان میباشد و در گام بعد با استفاده روش تاپسیس فازی و نرم افزار Excel و TOPSIS رتبهبندی انجام شد.
Pay. The main purpose of this study is to identify and rank the effective factors such as management commitment, employee empowerment, employee participation, teamwork, human resource management and customer relationship management on the implementation of lean manufacturing in the tile industry using fuzzy Delphi and fuzzy TOPSIS methods.