چکیده:
امروزه، پایش والدینی یکی از مهارتهای والدین در مراقبت از نوجوان برای گذار موفقیتآمیز از این دورۀ رشد است. تاکنون ابزارهای مختلفی برای سنجش مهارت پایش والدینی طراحی شده است که دربردارندۀ همۀ ابعاد پایش والدینی نیست؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ پایش والدینی انجام شد. آزمون ساختهشده به سنجش پایش والدینی براساس پنج بُعد اطلاع، نظارت، ارتباط، دغدغه و پذیرش میپردازد. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ والدین دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ دوم در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ بود. آزمون پژوهشگر ساخته بر روی 300 نفر از والدین (233 زن و67 مرد) اجرا شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل عوامل تأییدی و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. یافتهها نشاندهندۀ پایایی قابلقبول ابعاد پنجگانه (۸۸/۰-۸۷/۰) و کل آزمون (3/90) است. برای تعیین روایی همزمان پرسشنامۀ پایش والدینی، از دو پرسشنامۀ تعارض والدینی برای سنجش روایی واگرا و پرسشنامۀ سبکهای فرزندپروری برای سنجش روایی همگرا استفاده شد. یافتهها حاکی از تأیید اعتبار ملاکی پرسشنامۀ پایش والدینی است. باتوجهبه اهمیت پایش والدینی بهعنوان مهارتی مهم در فرایند تربیت فرزندان با استفاده از پرسشنامۀ تدوینشده میتوان به سنجش ابعاد این مهارت والدینی و ارائۀ بازخورد پرداخت.
Today, parental monitoring is one of the skills of parents to care for adolescents to transition from this stage of development. So far, various tools have been developed to measure parental monitoring skills that do not consist of all aspects of parental monitoring. Therefore, the present study was conducted to design and validate a parental monitoring questionnaire. The questionnaire is designed to measure parental monitoring based on five dimensions: information, supervision, communication, concern and acceptance. The research population includes all parents of female high school students from 2019-2020. The researcher-made questionnaire was performed on 300 parents (233 females and 67 males). Data were analyzed using confirmatory factor analysis and Pearson correlation coefficient. Findings show acceptable reliability of five dimensions (0.88 - 0.87) and the whole questionnaire (90.3). To determine the concurrent validity of the parental monitoring questionnaire were used from two parental conflict questionnaires to assess divergent validity and the parenting styles questionnaire to assess convergent validity. Findings indicate the validity of the criterion of the parental monitoring questionnaire. Whit considering the importance of parental monitoring as an important skill in the process of raising children can be used from made questionnaire to assess the dimensions of this parenting skill and consequently to provide feedback.