چکیده:
گوتیک در ادبیات به شیوهای از داستاننویسی در اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم اروپا گفته میشود که ترس، فضاهای وهمآلود، مکانهای مخوف، غلبهی اندیشهی مردسالاری، زنان مظلوم و قربانی، موجود یا هیولای گوتیکی، وقوع حوادث اصلی در تاریکی، سکوت شب و... از مؤلفههای اصلی آن به شمار میآیند. مری شلی از جمله نویسندگانی است که سعی کرده از شاخصههای اصلی این مکتب در خلق رمان هیولای فرانکشتاین بهرهگیرد. جریان داستاننویسی فارسی نیز از تأثیرپذیری از این مکتب برکنار نماند، از جمله هوشنگ گلشیری داستان معصوم اول را بر اساس این مکتب نوشت. رمان هیولای فرانکشتاین و داستان معصوم اول داستانهای گوتیکی هستند که از بسیاری جهات با یکدیگر قابل مقایسه و انطباق می باشند. این پژوهش بر آن است تا با روش تحلیلی- تطبیقی به بررسی این دو اثر بپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که گلشیری به تأسی از مضمون محوری مرگ خالق توسط مخلوق در هیولای فرانکشتاین، معصوم اول را نگاشته و هر دو اثر بر این مبنا شکل گرفتهاند. با وجود این، گلشیری بنا به ذوق و نیروی تخیل خود در برخی شاخصهها مانند هیولای گوتیکی دست به خلاقیت زده، عناصری از فرهنگ بومی و محلی را جایگزین چهارچوبهای کلیشهای گوتیک غربی کرده است.
Gothic in literature is written in the style of late 18th and early 19th century European storytelling that fears, illusions, dreadful places, the overcoming of patriarchal thought, oppressed and victimized women, or gothic monster, nighttime events, and major nightmares, ... are one of its main components. Mary Shelley is one of the writers who has tried to capitalize on the school's main features in the creation of the Frankenstein monster novel. The flow of Persian writing did not exclude the influence of this school, including Houshang Golshiri wrote the first innocent story based on this school. Frankenstein's monster novel and the story of the first innocent are Gothic stories that are in many ways comparable and adaptable. This study aims to investigate these two effects by means of a comparative-analytic method. The research findings show that Golshiri wrote the first innocent by establishing the central theme of the creator's death by the creature in Frankenstein's monster, and both effects are formed on this basis. However, Golshiri has been creative in replacing elements of indigenous and local culture with stereotypical Western Gothic frameworks due to his imagination and creativity in some features, such as the Gothic monster.