چکیده:
ایماژیسم یا تصویرگرایی، اساس شعر را کشف روابط و مناسبات جدید و تجریدی میان اشیاء و ایجاد تصاویر مبهم میدانست. پیروان این مکتب معتقدند که تصویر به خودیِ خود دارای اهمیت است، بدون اینکه مبلّغ اندیشهای باشد. در ایران برخی از شاعران از جمله احمدرضا احمدی متأثر از این مکتب بودهاند. احمدرضا احمدی در مجموعهی «دفترهای واپسین» با خلق فضایی خیال انگیز، رمزآلود، هراس آور، جادویی و تخیلی، مخاطب خود را درگیر تجارب فوقالعاده و شگفت انگیز میکند تا علاوه بر لذت و سرخوشی، به تعریف جدیدی از جهان هستی برسد. هدف این پژوهش، نشاندادن شگردهای او در تصویرگری دفترهای واپسین بدون استفاده از صور خیال سنّتی است. یافتهها نشان میدهد ویژگیهای مشترکی مثل گرایش به ساختارشکنی، آفرینش واقعیتهای کاملاً خیالی و فراواقع گرایانه، از میان برداشتن مرز خیال و واقعیت و جان دار و بی جان به دلیل استفادهی گسترده از قوهی تخیل و تشخیص، استفاده از جلوه های بصری برای تجسم از شگردهای تصویرپردازی مجموعهی دفترهای واپسین است.
Imagism, or pictorialism, saw the basis of poetry as the discovery of new and abstract relationships between objects and the creation of vague images. The followers of this school believe that the image is important in itself, without being a preacher of ideas. In Iran, some poets, including Ahmad Reza Ahmadi, have been influenced by this school. Ahmad Reza Ahmadi in the collection of "Last Books" by creating an imaginative, mysterious, scary, magical and imaginative atmosphere, engages his audience in extraordinary and wonderful experiences, in addition to pleasure and joy, to a new definition of Reach the universe. The purpose of this study is to demonstrate his skills in illustrating recent books without using traditional imaginary forms. The findings show common features such as the tendency to deconstruct, the creation of completely imaginary and surreal realities, the blurring of the boundary between fantasy and reality, and the living and the inanimate due to the widespread use of imagination and discernment. One of the visual effects to visualize the imaging techniques is the collection of the latest notebooks.