چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با بهره وری معلمان تربیت بدنی
شهر کرج بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه آماری پژوهش را ١٣٠ نفر از
معلمان تربیت بدنی شهر کرج تشکیل داد. از پرسشنامه های فرهنگ سازمانی دنیسون (٢٠٠٠)،
یادگیری سازمانی اسوایرسزک و فام (٢٠٠٦)، و هوانگ (٢٠٠٨) برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش
استفاده شد. ضریب پایایی متغیرهای پژوهش با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای متغیرهای فرهنگ
سازمانی و یادگیری سازمانی و بهره وری به ترتیب ٠/٩٤، ٠/٩٠، ٠/٧٦ به دست آمد که در سطح آلفا
٠/٠٥ معنی دار بودند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و یادگیری
سازمانی و ابعاد آنها رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با
بهره وری رابطه معنی داری وجود نداشت. نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که فرهنگ سازمانی،
یادگیری سازمانی و جنسیت بهره وری معلمان را پیش بینی نمی کنند.
خلاصه ماشینی:
آمار توصيفي متغيرهاي پژوهش به تفکيک جنسيت شاخص هاي آماري متغير ميانگين انحراف معيار حداقل نمره حداکثر نمره مرد زن مرد زن مرد زن مرد زن فرهنگ سازماني 4/81 4/81 3/64 2/64 0/52 0/52 3/64 3/65 مأموريتي 4/89 5/00 3/67 2/56 0/55 0/57 3/68 3/68 انطباق پذير 4/63 4/63 3/52 2/50 0/56 0/55 3/52 3/52 مشارکتي 4/88 4/88 3/66 1/88 0/62 0/63 3/67 3/67 تداوم رويه 4/89 4/89 3/71 2/78 0/49 0/48 3/71 3/73 يادگيري سازماني 5 5 3/88 1/67 0/61 0/62 3/88 3/85 تحصيل دانش ٣/٨٩ ٣/٩٣ ٠/٦٦ ٠/٦٦ ١/٤٠ ٣/٩٣ ٥ ٥ تسهيم دانش ٣/٩٨ ٣/٩٩ ٠/٦٢ ٠/٥٩ ٢/٠٠ ٣/٩٩ ٥ ٥ به کارگيري دانش ٣/٦٠ ٣/٦٣ ٠/٨٨ ٠/٨٦ ١/٣٣ ٣/٦٣ ٥ ٥ بهره وري 5 5 1/78 1/78 0/55 0/57 2/79 2/80 يافته هاي استنباطي به منظور بررسي رابطه بين متغيرهاي پژوهش در معلمان تربيت بدني مرد از ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد.
نتايج رگرسيون چند متغيره در معلمان تربيت بدني با استفاده از روش گام به گام ضريب همبستگي Fآماره متغير ضريب تعيين متغير ملاک چندگانه سطح پيش بين R2 R معناداري ابعاد فرهنگ 0/9 بهره وري ابعاد سازماني، يادگيري سازماني، 0/26 0/07 0/5 جنسيت بحث و نتيجه گيري با توجه به اهميت نيروي انساني در يک سازمان و نقش او در رشد و دستيابي به اهداف سازماني ،پرداختن به مبحث بهره وري کارکنان يکي از مهمترين دغدغه هاي مديران امروزي است و در اين بين ، آموزش و پرورش به عنوان مرکز پرورش نيروي انساني توانمند و متخصص از اهميت بيشتري برخوردار است و در واقع مديران نيز علاقه مندند تا تمام ابزارهاي مديريتي را به کار بگيرند و کارکناني بهره ور و پويا داشته باشند.
نتايج پژوهش نشان داد که فرهنگ سازماني و يادگيري سازماني ، جنسيت بهره وري معلمان تربيت بدني را پيش بيني نمي کنند.
(2013), Impact of organizational culture on employee performance, International Review of Management and Business Research, 2, 11-25.