چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رشد حرفهای بر بهره وری آموزشی دبیران تربیتبدنی (مطالعه موردی استان بوشهر) انجام گرفت. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ازنظر استراتژی توصیفی و از نظر شیوه گردآوری دادهها در زمره تحقیقات پیمایشی قرار دارد که به صورت میدانی به اجرا درآمد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دبیران تربیتبدنی استان بوشهر بود (511=N) و حجم نمونه تحقیق با استفاده از جدول مورگان 213 نفر تعیین شد. نمونه گیری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود. در این پژوهش از پرسشنامههای محقق ساخته بهرهوری آموزشی دبیران و رشد حرفهای دبیران استفاده شد که در قالب طیف 5 ارزشی لیکرت تنظیم شدهاند. از نظر 13 نفر از متخصصین مربوطه برای تایید روایی صوری و محتوای پرسشنامه ها و تحلیل عاملی تائیدی برای تائید روایی سازه پرسشنامه ها استفاده شد و پایایی آنها با اجرای آزمایشی بر روی 30 نفر از اعضای جامعه تحقیق و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه های رشد حرفه ای و بهره وری معلمان 88/0 و 79/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی تأییدی، آزمون کولوموگراف اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون چندگانه و مدل سازی معادلات ساختاری با کمک نرم افزارهای SPSS نسخه 23 و AMOS استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد که رشد حرفهای بر بهرهوری آموزشی (131/4=t) دبیران تربیتبدنی استان بوشهر تأثیر مثبت معناداری دارد (001/0=Sig) و مدل تدوین شده برای این متغیرها از برازش مطلوبی برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
com دبيران تربيت بدني استان بوشهر تأثير مثبت معناداري (٠٠٠١=Sig، ٤١٣١=t) با ضريب تأثير (٠/٧٠٩=بار عاملي) دارد؛ بنابراين ، مدل رابطه رشد حرفه اي و بهره وري آموزشي طراحي شد و برازش مدل به دست آمده با استفاده از شاخص هاي نسبت کاي اسکوار به درجه آزادي (٢/٠٠٩)، ريشه دوم ميانگين خطاي برآورد (٠/٠٨٥)؛ شاخص نيکويي برازش (GFI) برابر ٠/٩١٣، شاخص نيکويي برازش تعديل شده (٠/٨٦٣)، ريشه ميانگين مجذور باقيمانده (٠/٠٤٩)، شاخص برازش تطبيقي (٠/٩٢٢)، شاخص برازش هنجار شده (٠/٩٠٨) و شاخص برازش افزايشي (٠/٩٢٣)انجام شد که همگي نشان دهنده برازش مطلوب و تأييد مدل رابطه رشد حرفه اي و بهره وري آموزشي بود.
در واقع به نظر مي رسد که به منظور توسعه و رشد حرفه اي معلمان که امري موثر بر بهره وري آموزشي مدارس مي باشد ،آموزش و پرورش نيازمند تحول در فرايند آموزش و برنامه ريزي مدون و اصولي و بهبود ساختارهاي آموزشي و توجه ويژه به تقويت و ارتقاي نيروي انساني است .
لازمه موفقيت تلاش هاي انجام شده در زمينه بهسازي آموزش وپرورش رشد حرفه اي و توسعه بهره وري آموزشي معلمان است (١).
بديهي است که رشد حرفه اي معلمان بر بهره وري آموزشي آنان موثر مي باشد که نتيجه تحقيق نيز مويد اين موضوع بود.
در تبيين اين يافته ها مي توان گفت که بهره وري آموزشي تحت تاثير رشد حرفه اي معلمان بوده و آن نيز در نتيجه يادگيري مداوم ، پيگيري و ترغيب يادگيري و استفاده از فرصت ها و يادگيري مهارت هاي جديد حاصل مي شود .