چکیده:
هدف از تحقیق حاضر تعیین ارتباط بین مسئولیت پذیری اجتماعی باشگاه پرسپولیس با رضایتمندی، وفاداری و تمایل به حضور مجدد تماشاگران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی بوده و جامعه آماری تحقیق را کلیه هواداران تیم پرسپولیس در بازی با ماشینسازی تبریز در تاریخ 21 اردیبهشت 1398 بودند؛ حجم نمونه نیز به صورت تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 381 انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای مسئولیت اجتماعی جلالی فراهانی و سجادی (1391)، رضایتمندی تماشاگران الیور (1997)، وفاداری نگرشی موسوی، الهی و هادوی (1392)، وفاداری رفتاری موسوی، الهی و هادوی (1392) تمایل به حضور مجدد لیم (2006) بود. آمار استنباطی شامل آزمونهای تحلیل عاملی تاییدی ، مدل معادلات ساختاری برای سنجش تجانس درونی سوالات پرسشنامه، آزمونهای کالموگروف اسمیرنوف برای تعیین طبیعی بودن توزیع دادهها و برای تعیین روابط و پیشبینی متغیرهای تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره استفاده شد که این آزمونهای آماری با نرمافزار SPSS22 انجام شد. نتایج نشان داد بین مسئولیت اجتماعی باشگاه پرسپولیس با رضایتمندی تماشاگران رابطه مثبت معناداری وجود دارد. رابطه مثبت و معناداری بین رضایت تماشاگران با وفاداری نگرشی و رفتاری و همچنین وفاداری نگرشی و رفتاری با تمایل به حضور مجدد تماشاگران برقرار میباشد و رابطه مثبت و معناداری بین وفاداری نگرش با وفاداری رفتاری گزارش دادند. با توجه به این یافتهها به مدیران باشگاهها و سازمانهای ورزشی توصیه میشود به ابعاد و فعالیتهای مسئولیت اجتماعی توجه بیشتری کرده و اینگونه فعالیتها را در برنامه بلند مدت خود در نظر بگیرند.
خلاصه ماشینی:
com Developing a Model of Social Responsibility for Satisfaction, Loyalty and Future Attendance in the Spectators of Iran Persepolis Cultural-Sport Club Moharramzadeh, M*.
چهارچوب مفهومي تحقيق با توجه به کمبود مطالعات در اين زمينه در کشور ما و همچنين اهميت حضور تماشاگران در ورزشگاه ها، هدف پژوهش حاضر بررسي ارتباط مسئوليت اجتماعي باشگاه فرهنگي-ورزشي پرسپوليس تهران با رضايت مندي، وفاداري تماشاگران و حضور مجدد آن ها در بازيهاي آينده تيم پرسپوليس تهران ميباشد.
روش شناسي پژوهش از آنجا که هدف اصلي و اوليه پژوهش حاضر تعيين ارتباط مسئوليت اجتماعي باشگاه فرهنگي-ورزشي پرسپوليس تهران با رضايت مندي، وفاداري و تمايل به حضور مجدد تماشاگران ميباشد از اين رو مناسب ترين روش براي انجام اين پژوهش ، روش همبستگي بود که در آن با استفاده از روش هاي تعيين همبستگي و نيز پيش بيني (رگرسيون ) هدف مذکور محقق شد.
ميزان آلفاي بدست آمده براي هريک از شاخص هاي پژوهش تعداد سوالات هر پرسشنامه شماره سوالات در پرسشنامه متغير آلفاي کرونباخ 12 ١٢-١ مسئوليت اجتماعي ٠,٧٩ 3 13-15 رضايت مندي ٠,٨٦ 12 16-27 وفاداري نگرشي ٠,٧٣ 5 28-30 وفاداري رفتاري ٠,٧٨ 3 ٣٥-٣١ تمايل به حضور مجدد ٠,٧٩ يافته هاي پژوهش بين پاسخ دهندگان بيشترين فراواني مربوط به افراد داراي مدرک تحصيلي کارشناسي است که شامل ١٩٠ نفر ميباشد و ٥٠ درصد حجم نمونه را تشکيل ميدهند.
نتايج يافته هاي پژوهش ها نشان داد که بين وضعيت مسئوليت اجتماعي باشگاه پرسپوليس با رضايت مندي تماشاگران رابطه اي مثبت و معناداري وجود دارد.