چکیده:
نخبگان، به واسطۀ هوش، خلاقیت و توان علمی، ظرفیت گرانسنگی هستند که بهرهگیری از آنان، در ارتش موضوعی حایز اهمیت است و جذب آنان در بازار کار رقابتی موجود، امری حیاتی بـه شمار میرود. لازمه مدیریت جذب نخبگان، داشتن شناختی دقیق از عوامل مؤثر خارجی و داخلی آجا برای جذب آنهاست. مسئله این تحقیق فقدان شناخت عوامل مؤثر خارجی و داخلی آجا برای جذب نخبگان جدیدالاستخدام میباشد. تحقیق از نوع، کاربردی و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. تحقیق به شیوه خبرگی انجام شد. روشهای گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی بود. پرسشنامه محقق ساخته به 130 نفر از جامعه آماری ارائه و تعداد 117 پرسشنامه جمعآوری گردید. به منظور تعیین میزان پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، با بهرهگیری از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، ماتریس ارزیابی عوامل خارجی و از فن طوفان مغزی استفاده شد. در نتایج تحقیق، ابعاد و مؤلفههای شناخت عوامل خارج و داخل آجا مشخص شد. در بُعد محیط داخلی، مؤلفههایی بدین شرح تعیین گردیدند: نیرویابی، گزینش، آموزش، پژوهش، فناوری، به کارگیری، جبران خدمات، فرهنگ و جو سازمانی، مقررات و منابع مالی. بُعد محیط خارجی، به دو محیط دور و نزدیک دسته بندی شد. تحلیل محیط دور، به روش پستل انجام گرفت و محیط نزدیک با سه مؤلفه آموزش، پژوهش و نظامی تحلیل گردید. عوامل کلیدی خارجی و داخلی احصا و تعداد 10 نقطه قوت، 6 نقطهضعف، 5 فرصت و 4 تهدید مشخص شدند. با توجه به ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردی، آجا برای جذب نخبگان در ناحیه تهاجمی قرار دارد و باید با استفاده از نقاط قوت داخلی، از فرصتهای خارجی بهرهبرداری نماید
By virtue of intelligence, creativity, and scientific ability, the elites are great potentials and their use in the military service is important and attracting them from the existing competitive labor market is vital. Accurate knowledge of effective external and internal factors of AJA is necessary to manage the elites who employed recently. The present study is an applied research using a descriptive-analytic method and expert procedures. The data collection method was a library and field one. The researcher-made questionnaire distributed to 130 members of the population and finally 117 questionnaire filled by them. To determine the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha method was used and descriptive statistics was used to analyze the data using the internal factor evaluation matrix, external factors evaluation matrix and the brainstorming. In the results, the dimensions and components of the recognition of external and internal factors of AJA were considered. The following components were identified in the internal dimension: Staff finding, selection, education, research, technology, deployment, service compensation, organizational culture and atmosphere, financial resources and regulations. The external environmental dimensions were classified into distant and close environments. The remote environment analysis carried out using PESTEL method and near environment analysis using three components of education, research and military. The key external and internal factors were determined and 10 strength points, 6 weakness points, 5 opportunities and 4 threats were identified. Using position assessment matrix and strategic operations, it was suggested that AJA is in a challenging position and need to exploit external opportunities using internal strengths.
خلاصه ماشینی:
سؤال اصلي اين تحقيق عبارت است از اينکه : عوامل کليدي مؤثر بر جذب نخبگان در ارتـش جمهوري اسلامي ايران کدام اند؟ سؤالات فرعي عبارت اند از: عوامل کليدي خارجي (فرصت هـا و تهديدها) مؤثر در جذب نخبگان به آجا کدام اند؟ و عوامل کليدي داخلي (نقـاط قـوت و ضـعف ) مؤثر در جذب نخبگان به آجا کدام اند؟ ادبيات تحقيق پيشينه تحقيق : شهلايي (١٣٩٤) در نتـايج «تحليـل ريسـک مـديريت منـابع انسـاني ارتـش جمهوري اسلامي ايران » ٣٣ فرايند اصلي مورد نياز مديريت منابع انساني آجا را احصا نموده که موارد مرتبط با نخبگان بدين شرح است : شناسايي داوطلبان نخبه واجد شـرايط جـذب پـايور و پيماني؛ انتخاب نخبگان واجدان شـرايط جـذب پـايور و پيمـاني؛ نگهداشـت و جبـران خـدمت نخبگان پايور و پيماني.
دوستار و همکاران (١٣٩٢) در تحقيق «راهبردهاي جذب نخبگـان در نظـام آمـوزش عـالي جمهوري اسلامي ايران » دوازده راهبرد براي بهبود شاخص هاي بحرانـي تـدوين نمـوده انـد کـه برخـي از آنهـا بـدين شـرح اسـت : گسـترش ابتکـارات ، خلاقيـت و ابتکـار عمـل ؛ ايجـاد نظـام شايسته سالاري در بخش دولتي؛ ترويج فرهنگ علم باوري و پژوهش محـوري در جامعـه ؛ ايجـاد تناسب بين درآمد و سطح علمي آنها؛ توسعه معيارهاي کاربردي براي انتخاب افراد نخبه ؛ وجـود فضاي مطلوب اجتماعي براي توجه به منزلت نخبگان .