چکیده:
دانشجویان خلبانی و مهندسی نگهداری و تعمیر ملزم به طی دورة زبان تخصصی هوانوردان هستند. این دورهها در مرکز آموزش هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، توسط مدرسان زبان انگلیسی و معلمان زبان انگلیسی که متخصص هوانوردی نیستند، تدریس میشود. مطالعه حاضر به مقایسه دیدگاهها و عملکردهای این دو گروه مدرسان در خصوص تدریس زبان هوانوردی برای اولین بار در ایران میپردازد. دیدگاهها و عملکرد هشت مدرس این دورهها (دو خلبان، دو مهندس نگهداری و تعمیر و چهار مدرس زبان انگلیسی) با بهرهگیری از مصاحبه و مشاهده کلاسی مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشانگر عدم یکنواختی در تدریس زبان انگلیسی در بین دو گروه مدرسان این دورهها بود. همچنین نتایج آزمونهای T مستقل نشان داد که در بین دو گروه مدرس، از نظر طول مدت زمان کار گروهی/زوجی، استفاده از زبان مادری فراگیران و مدت زمان اختصاص داده شده به صحبت مدرس تفاوت معنا داری وجود دارد. برای بررسی انواع سوال مورد استفاده در کلاس زبان هوانوردی، انواع بازخوردهای آموزشی و چرخة تدریس مهارتهای زبانی، نخست دادههای جمعآوری شده از نظر نرمال بودن توزیع توسط آزمون کولموگورو-اسمیرنف بررسی شد. از آنجایی که مشخص شد که توزیع دادهها نرمال نیست، آزمون مان-ویتنی U اجرا گردید و یافتهها نشانگر تفاوت معنادار بین دو گروه مدرس از همه جنبهها بود. نتایج این تحقیق میتواند در انتخاب مدرسان اصلح با توجه به آخرین دستاوردها در امر آموزش زبان انگلیسی برای اهداف ویژه مفید واقع شود.
Student pilots and flight engineers have to pass aviation English. In Army Aviation Training Center Academy (A.A.T.C. A), this course is taught by EFL instructors and field specialists or subject teachers. In this study, the cognitions and practices of these two groups of teachers were explored. Four EFL instructors and four subject teachers (two pilots and two flight engineers) teaching in A.A.T.C.A were surveyed. Semi-structured interviews, field notes, and unobtrusive classroom observations were employed in order to probe into their underlying cognitions and teaching practices. Analysis of the gathered data revealed substantial inconsistencies among the subject teachers and the EFL instructors. The divergence between the two is related to a number of factors. The results of a series of independent-samples t-tests indicated that there was a significant difference between the two groups of teachers as far as their durations of group/pair work activities, first language use, and TTT are concerned. To examine the practices of Aviation Field Specialist (AFS) and EFL teachers in terms of the frequency of using pair-group work, questioning, corrective feedback types and pre, during and post language skill activities, the researcher ran the normality test of Kolmogorov-Smirnov and found the distribution of scores far from normal. Therefore, Mann-Whitney U test was used. The findings demonstrated a significant difference among these teachers in all the investigated variables. Implications for EAP teacher education programs were discussed. Some new ideas for reflection in aviation English instruction are also suggested in this paper.
خلاصه ماشینی:
همچنين برخي تحقيقات رابطۀ بين ديدگاه ها و فعاليت هاي آموزشي مدرسان در تدريس زبان انگليسي را بررسي کرده اند (اندريو، ٢٠٠٣; برين ، ١٩٩١; بورگ ، ٢٠١٣; چوان لين ، ٢٠١٠ ;جمالزاده و شهسوار، ٢٠١٥; صالحي و اميني، ٢٠١٥).
English for Specific Purposes (ESP) آندرسون (٢٠١٧)، امروزه تدريس انگليسي با اهداف ويژه ، به يکي از شاخه هاي تدريس زبان انگليسي تبديل شده است .
English for Occupational Purposes (EOP) زبان و متخصصان هوانوردي دروس تخصصي هوانوردي را تدريس مـيکننـد، بـيش تـر اسـت و همچنين در آسيا نيز اين خلأ وجود دارد (چـن ، ٢٠١١) عـلاوه بـر ايـن ، بنـا بـه گفتـۀ عطـايي (٢٠٠٢، ٢٠١٣) در کشورهايي مانند ايران که مدرسان زبان و مدرسان متخصص دوره هاي زبان تخصصي را به صورت مستقل بر اساس عقايد و نظر خود تدريس ميکننـد، ايـن نگرانـي بسـيار زياد است .
EFL T: EFL Teacher تدريس زبان تخصصي هوانوردي، از منابع اصلي موجود در تدريس زبان انگليسـي ماننـد The practice of English language teachingتاليف هارمر (٢٠٠٦)، A course in language teaching، تاليف ار (١٩٩٦) و Teaching by principles تاليف براون (٢٠٠١) استفاده شد.
Exploring Teachers’ Knowledge of Second Language Pronunciation Techniques: Teacher Cognitions, Observed Classroom Practices, and Student Perceptions.
Teacher cognition and language education: Research and practice.
Mercer (eds) English Language Teaching in its Social Context.
Conceptions of Grammar Teaching: A case study of teachers' beliefs and classroom practices.
Exploring teacher beliefs and practice in the implementation of a new English language curriculum in China: Case studies.