چکیده:
هدف: تجارت الکترونیک، از زمان ظهور تاکنون پیوسته با پیشرفت فناوریهای نوین دچار دگرگونیهای زیادی شده است و در سالهای اخیر رشد قابل توجهی کرده است. به این ترتیب در سراسر جهان و حتی کشورهای نه چندان توسعه یافته تمایل به خرید و فروش و مبادلات الکترونیکی و مجازی افزایش یافته است تا جایی که این روند باعث رشد چشمگیر شرکتهای فعال در این زمینه شده است. هدف از انجام این پژوهش ارائه یک مدل رسانهای مبتنی بر شبکههای اجتماعی به منظور ارتقاء اعتماد به تجارت الکترونیک (B2C) با استفاده از روش گراندد تئوری انجام شده است. روش شناسی: در این پژوهش از روش تحقیق زمینه یابی یا گراندد تئوری که یک نظریه برآمده از دادهها است، استفاده شد. که علاوه بر ارائه به صورت یک داستان، در قالب مدل تصویری نیز ترسیم میشود و این تنها از طریق دسته بندی مقولهها ممکن خواهد بود. به منظور برقراری پیوند بین مقولهها، از مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین و از مصاحبه برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید و به همراه آن، بررسی جامعی از ادبیات و پیشینه در تمام فرآیند جمع آوری دادهها صورت گرفته است. جامعه آماری به صورت نظری انتخاب و شامل خبرگان و متخصصان صاحب نظر بر اساس معیارهای مد نظر محقق بود. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پیاده سازی مصاحبهها، کد گذاری، خلاصه سازی بوده و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از کدبندی و دسته بندی مقولهها و تمها انجام شد. سپس گزارههای به دست آمده از مصاحبهها در سه مرحله کدگذاری باز، گزینشی و محوری دسته بندی شدهاند. در نهایت با بررسی شرایط علّی، شرایط زمینهای و شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها، مقوله اصلی پژوهش یعنی «ارتقاء اعتماد به تجارت الکترونیک» مورد شناسایی قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل دادهها، حاکی از این است که در شرایط علّی، «نقش رسانه و شبکههای اجتماعی» در اعتماد سازی به تجارت الکترونیک، درعوامل مداخله گر «فاکتورهای زیربنایی و مشکلات ناامنی در فضای مجازی»، در شرایط زمینهای «متغیرهای مربوط به وب سایت، شبکه و نحوه مدیریت آنها» و در مورد راهبردها «استراتژیهای مدیریتی و کاربردی، زیرساختی و انگیزشی» بیشترین فراوانی و اهمیت را به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر مبین این مطلب است که نام و نشان تجاری معتبر، شفافیت عملکرد و افزایش تراکنش در افزایش اعتماد مشتری به یک وب سایت تجارت الکترونیکی تاثیر مستقیم دارد. همچنین این نتیجه تایید شد که نام و نشان تجاری معتبر، شفافیت عملکرد و افزایش تراکنش در افزایش اعتماد مشتری به یک وب سایت تجارت الکترونیکی تاثیر مستقیم دارد. نتایج این تحقیق برای مصرف کنندگان و مالکان کسب و کارهای الکترونیکی کاربرد دارد.
Aim: E-commerce has undergone many changes since its advent with the advancement of new technologies and has grown significantly in recent years. Thus, around the world and even in less developed countries, the tendency to buy and sell and electronic and virtual exchanges has increased to the point that this trend has led to a significant growth of companies active in this field. The purpose of this study is to present a social media-based media model to promote trust in e-commerce (B2C) using grounded theory method.Methodology: In this research, the research method of grounded theory, which is a theory derived from data, was used. In addition to being presented as a story, it is also drawn in the form of a visual model, and this will only be possible through the categorization of categories. In order to establish a link between the categories, the Strauss-Corbyn paradigm model was used and interviews were used to collect information, and with it, a comprehensive review of the literature and background in the entire data collection process has been done. The statistical population was selected theoretically and included experts and specialists based on the criteria of the researcher. Data collection tools were interviews and interviews were coded, summarized, and the data analysis method was performed using coding and categorization of categories and themes. The statements obtained from the interviews are then categorized into three stages of open coding, selective and pivotal. Finally, by examining the causal conditions, contextual conditions and intervening conditions, strategies and consequences, the main category of the research, namely, "promoting trust in e-commerce" was identified.Findings: The results of data analysis indicate that in the causal context, the "role of media and social networks" in building trust in e-commerce, in the intervening factors "infrastructure factors and insecurity problems in cyberspace", In the context of "variables related to the website, network and how to manage them" and in the context of strategies, "management and application strategies, infrastructure and motivation" were the most common and important.Conclusion: The results of the present study indicate that a reputable brand, operational transparency and increased transaction have a direct effect on increasing customer trust in an e-commerce website. It was also confirmed that a reputable brand, operational transparency and increased transaction have a direct impact on increasing customer trust in an e-commerce website. The results of this research are applicable to consumers and e-business owners.