چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدل توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش، کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکتکنندگان این پژوهش، در بخش کتابخانه ای، اسناد بالادستی و اسناد کلیدی آموزش عالی و در بخش میدانی، اعضای هیئتعلمی، مدیران و مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی بودند. انتخاب افراد به روش نمونهگیری هدفمند با ملاک حداقل پانزده سال سابقه تدریس و پژوهش و مدیریت در دوره های مختلف تحصیلی انجام گردید. نمونهگیری با مشارکت 22 نفر از صاحبنظران و خبرگان صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، شامل دو بخش، بررسی و کنکاش اسناد بالادستی و اسناد آموزش عالی در بخش کتابخانه ای و مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکت کنندگان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. تجزیهوتحلیل داده ها بر اساس تحلیل مضمون انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل توسعه حرفه ای اعضای هیئتعلمی شامل 29 مؤلفه و 6 بعد (آموزشی، پژوهشی، اجرایی، فرهنگی، اخلاقی و خدماتی) می باشد. ضمنا مشارکت کنندگان بیشتر به ابعاد آموزشی، اخلاقی اشاره کردند، اما در اسنادبالادستی به ابعاد پژوهشی، خدماتی و فرهنگی بیشتر پرداخته شده بود. البته مؤلفه های ارائه خدمات تخصصی، نوآوری و ارزشهای فرهنگی و اخلاقی، هم در اسنادبالادستی و هم از نظر مشارکت کنندگان مورد تاکید بودند.
members of Islamic Azad University. It was a qualitative research conducted by the content analysis method. In the library section of upstream documents and key documents of higher education and in the field section, the This research identifies the dimensions and components of a professional development model for the faculty participants of this research were faculty members, managers and officials of different units of Islamic Azad University. We selected the individuals by the purposive sampling method and criterion-based technique; they must have at least fifteen years of teaching, research and management experience in different educational courses. Sampling occurs with the participation of 22 experts. The data collection tool included two sections: reviewing upstream documents and higher education documents in the library section and semi-structured interviews in the field section. The semi-structured interviews with participants continued until the theoretical saturation stage. We interpreted data based on content analysis. As for validation of the data, we used the methods of reviewing and taking position by the researcher, feedback to participants and alignment with theoretical foundations and previous researches. The opinions of the steering committee members guaranteed the reliability of the findings. Findings showed that the professional development model of faculty members includes 29 components and 6 (educational, research, executive, cultural, ethical and service) dimensions.
خلاصه ماشینی:
پارسونز، هاچيسون ، هال ، پارسونز، ايوز، لگت ٦ (٢٠١٩)، در پژوهشي تحت عنوان تصور معلمان ايالات متحده از توسعه حرفه اي آنلاين دريافتند که اکثر معلمان در اين مطالعه (٧٧٪) در توسعه 1- Howell, Perez & Abraham 2- Copur-Gencturk & Thacker 3- Burton 4- Ryan and McAllister 5- Koonce, Pijanowski, Bengtson & Lasater 6- Parsons, Hutchison, Hall, Parsons, Ives & Leggett حرفه اي آنلاين شرکت کرده بودند و اکثر معلمان آن را به شدت (٤٥٪) يا متوسط (٣٩٪) سودمند مي دانستند.
به همين 1- Kabilan 2- Pérez & Lazzarini 3- Domingues; Sampaio & Arezes ترتيب ، ارائه شواهدي از پژوهش هاي مرتبط با اعضاي هيئت علمي که در طول يک دهه گذشته صورت گرفته است ، نشان ميدهد که همچنان موضوع توسعه حرفه اي اعضاي هيئت علمي در جايگاه شايسته خود قرار نگرفته است و لازم است نيازهاي توسعه حرفه اي اعضاي هيئت علمي شناسايي و براي برآوردن آن نيازها برنامه ريزي شود، عليرغم اين شواهد هنوز بسياري از مدرسان دانشگاه ها در ايجاد تغييرات و اصلاحات رفتار آموزشي بي ميل هستند.
پژوهشگر در اين پژوهش سعي دارد با استفاده ازنظر صاحب نظران و متخصصين و خبرگان دانشگاهي و بررسي اسناد بالادستي و اسناد و مدارک آموزش عالي، ابعاد و مؤلفه هاي مدل توسعه حرفه اي اعضاي هيئت علمي در دانشگاه آزاد اسلامي استان فارس را شناسايي کند.
تحليل کيفي داده هاي به دست آمده از مصاحبه ها و بررسي اسناد بالادستي و اسناد و مدارک آموزش عالي نشان داد؛ که مدل توسعه حرفه اي اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد در اين پژوهش در شش بعد آموزشي، پژوهشي، خدماتي، اخلاقي، فرهنگي و اجرايي طبقه بندي ميشود.