چکیده:
اهمیت شکلگیری هویت در افراد، متصدیان را وامیدارد که با دقت نظر اهمیت و ضرورت شکلگیری هویت در افراد و اعمال حساسیتهای لازم را با اتخاذ روشهای مناسب برای ایجاد آگاهی و حس تعلق به هویت ملی و فردی در دانش آموزان فراهم آورند و موجب بروز رفتارهای مناسب فردی و ملی و اجتماعی در این زمینه شوند. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی تجارب معلمان در زمینه عوامل موثر بر ارتقاء هویت فردی و ملی دانش آموزان بود. میدان تحقیق و جامعه موردمطالعه معلمان مدارس شهر سنندج بودند که 51 نفر که بهصورت هدفمند برای شرکت در مصاحبه نیمه ساختاریافته برگزیدهشده بودند مشارکت کردند. تجارب مشارکت کنندگان در چهار الگو ترسیم گردید. 5- عوامل درونی، 2- عوامل بیرونی، 3- وحدت و یکپارچگی ملی، 4- حراست و حفظ منافع ملی.
The importance of identity formation in individuals leads those involved to carefully consider the importance and necessity of identity formation in individuals and apply the necessary sensitivities by adopting appropriate methods to create awareness and a sense of belonging to national and individual identity. Provide students with appropriate individual, national, and social behaviors in this area. Therefore, the purpose of this study was to investigate teachers\' experiences in the field of factors affecting the promotion of individual and national identity of students. The research field and the study community were the teachers of Sanandaj schools. Fifteen people who were purposefully selected to participate in the semi-structured interview participated. Participants\' experiences were plotted in four patterns. 1- Internal factors, 2- External factors, 3- National unity and integrity, 4- Protection and preservation of national interests.
خلاصه ماشینی:
لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی تجارب معلمان در زمینه عوامل مؤثر بر ارتقاء هویت فردی و ملی دانش آموزان بود.
انواع هویتها معناهایی کلیدی هستند که ذهنیت افراد را شکل میدهند و مردم بهواسطه آنها نسبت به رویدادها و تحولات محیط زندگی خود حساس میشو > تأکید اصلی بر این است که هویتها در جریان فعالیت در شرایط اجتماعی خاص و منابع فرهنگیِ موجود ساختهوپرداخته میشوند؛ بنابراین، اشخاص و به مقدار کمتر از آن، گروهها، در جریان تنشهای موجود بین تاریخ گذشته ثبتشده در درونشان و نیز مباحث و تصاویری که در زمان حاضر آنها را جذب یا موردحمله (تلاطم) قرار میدهد، گرفتار میشوند (احمدیانی، 1395).
درنهایت هر چه ميزان تعاملهای صميمانه (عاطفي)، مبادلهاي و گفتماني بين اوليا مدرسه و دانش آموزان بيشتر شود، هويت ملي تقويت Rich & Schachter Dumas, Ellis & Wolfe مقیمی و امینی (1391) در پژوهشی با عنوان «بررسی نگرش جوانان یزدي نسبت به مؤلفههای هویت ملی و عوامل مؤثر بر آن»، نشان دادند که نگرش اکثریت جوانان یزدي در خصوص هویت ملی به سمت متوسط به بالا گرایش دارد.
ازاینرو در این پژوهش به بررسی تجارب معلمان شهر سنندج در زمینه عوامل مؤثر بر ارتقاء هویت فردی و ملی دانشآموزان پرداختیم.
این تحقیق جدید بوده و میتواند نواقص تحقیقات پیشین را تحت پوشش قرار دارد بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع، مسئله اصلی تحقیق حاضر این است که چه عواملی بر ارتقاء هویت فردی و ملی دانشآموزان تأثیرگذار است؟ پاسخگویی علمی به این مسئله هدف اصلی تحقیق حاضر Lee et al Lee et al Andrews, McGlynn & Mycock روش پژوهش ازآنجاکه پژوهشگر قصد داشت تجربه زیسته معلمان در زمینه عوامل مؤثر بر هویت فردی و ملی دانش آموزان را ارتقاء دهد؛ لذا راهبرد پدیدارشناسی انتخاب شد.