چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر کنترل خشم و عزتنفس دانشجویان دختر و پسر پرستار دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران در سال ۱۳۹۹ است. این پژوهش به روش آزمایشی با گروه کنترل و مداخله و طرح پیشآزمون و پسآزمون انجام گردید. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دختر و پسر پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران میباشند که روی ۱۰۰ نفر از کسانی که مایل به شرکت در گروهها بودند آزمونهای عزتنفس کوپر اسمیت و مقیاس صف- حالت بیان خشم (STAXI-۲) اجرا گردید و از بین افرادی که نمره پایینی در این دو آزمون کسب کرده بودند. تعداد ۳۰ نفر، بهصورت تصادفی انتخاب گردیدند و در دو گروه (آزمایش ۱۵ نفر) و (کنترل ۱۵ نفر) قرار داده شدند. افراد گروه آزمایش در ۱۰ جلسه ۲ ساعتی (هر هفته یک جلسه) جهت آموزش تفکر انتقادی شرکت نمودند، سپس از هر دو گروه (آزمایش و کنترل) پسآزمون گرفته شد و تفاوت میانگینهای پیشآزمون و پسآزمون ازلحاظ آماری با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد؛ میانگین کنترل خشم آزمودنیهای گروه آزمایشی (۹۹/۲۷=M، ۱۳/۸۵=SD)، گروه گواه (۱۱۸/۴=M، ۱۳/۹۷=SD) و میانگین عزتنفس گروه آزمایشی (۴۱/۵۳= M، ۴/۵=SD) و گروه گواه در پسآزمون (۳۰/۵۳=M، ۴/۴۵=SD) در پسآزمون به دست آمد. همچنین نتایج نشان داد، آموزش مهارت تفکر انتقادی بر کنترل خشم و افزایش عزتنفس دانشجویان تاثیر معنادار در سطح (۰/۰۱> P) دارد.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of critical thinking training on controlling anger and self-esteem of male and female students. This research was conducted experimentally with control and intervention group and pre-test and post-test design. The statistical population of the study is male and female nursing students of Islamic Azad University, Gachsaran Branch. Cooper-Smith self-esteem and queue-anger expression scale (STAXI-2) tests were performed on 100 people who wanted to participate in the groups. Among the people who scored low on these two tests (43 people), 30 people were randomly selected and placed in two groups (15 people in the experiment) and (15 people in the control). The experimental group participated in 10 sessions of 2 hours (one session per week) to teach critical thinking, then post-test was taken from both groups (experimental and control) and the difference between the means of pre-test and post-test was statistically using the test Multivariate analysis of covariance was examined. The results showed; Mean anger control of experimental group (M = 99.27, SD = 13.85), control group (M = 118.4, SD = 13.97) and mean self-esteem of experimental group (M = 41.53, 5 SD = 4.4) and the control group were obtained in the post-test (M = 30.53, SD = 4.45) in the post-test. The results also showed that critical thinking skills training has a significant effect on controlling anger and increasing students\' self-esteem at the level (P <0.01).
خلاصه ماشینی:
آموزش مهارت تفکر انتقادی بر کنترل خشم و افزایش عزتنفس دانشجویان دختر و پسر زینب جوزاری1*، میلاد دشتیان2، راضیه جوزاری3 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، استاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران، دانشکده پرستاری و مامایی، ایران.
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره سوم، شماره یازدهم، پاییز 1400، صفحات 79-69 چکیده هدف از اين پژوهش بررسي اثربخشي آموزش تفكر انتقادي بر کنترل خشم و عزتنفس دانشجویان دختر و پسر پرستار دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران در سال 1399 است.
جامعه آماري پژوهش دانشجویان دختر و پسر پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران میباشند كه روي 100 نفر از كساني كه مايل به شركت در گروهها بودند آزمونهای عزتنفس کوپر اسمیت و مقياس صف- حالت بيان خشم (STAXI-2) اجرا گردید و از بين افرادي كه نمره پاييني در اين دو آزمون كسب كرده بودند.
همچنین نتایج نشان داد، آموزش مهارت تفکر انتقادی بر کنترل خشم و افزایش عزتنفس دانشجویان تأثیر معنادار در سطح (01/0P واژههای کليدي: .
نتایج مندرج در جدول-2 نشان میدهد سطوح معناداری تمام آزمونها قابلیت استفاده از مانوا را مجاز میشمارد به عبارتی بیانگر این است که آموزش مهارت تفکر انتقادی بر کنترل خشم و افزایش عزتنفس دانشجویان دختر و پسر تأثیر معنادار در سطح (01/0P جدول5.
بحث و نتیجهگیری این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت تفکر انتقادی بر کنترل خشم و افزایش عزتنفس دانشجویان دختر و پسر انجام شد.
نتایج نشان داد آموزش مهارت تفکر انتقادی بر کنترل خشم و افزایش عزتنفس دانشجویان تأثیر معنادار دارد.
Critical thinking, self-Steem, and state of anxiety of nursing students.