چکیده:
هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسهی تابآوری، سخت رویی، پیشرفت تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری انجام گرفت. روش: جامعه آماری دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری شهرستان ارومیه میباشند. 60 دانشآموز با و بدون ناتوانی یادگیری بهعنوان نمونه پژوهش، بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای (چندمرحلهای) انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی، پرسشنامه تابآوری، پرسشنامه سخت رویی و ملاک پیشرفت تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان دارای با و بدون ناتوانی یادگیری تفاوت وجود دارد و میانگین نمرات تابآوری (F=16/38)، سخت رویی (F=63/78) و پیشرفت تحصیلی (F=77/04) در دانشآموزان بدون ناتوانی یادگیری بیشتر از دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری است و اهمالکاری تحصیلی (F=59/23) بهطور معنیداری در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری بیشتر از دانشآموزان عادی است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از تأثیرات منفی ناتوانی یادگیری بر متغیر اهمالکاری تحصیلی، تابآوری و سخت رویی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری است.
Objective: The present study aimed at comparing resilience, hardiness, academic achievement and academic procrastination in students with and without learning disabilities. Method: The statistical population is the students with and without learning disabilities in Urmia. 60 students with and without learning disabilities were selected as a sample of the study by random cluster sampling (multi-stage sampling). To do this research, academic procrastination questionnaires, resiliency questionnaire, academic achievement, and tough questionnaires were used. Data were analyzed using a descriptive index and multivariate analysis of variance (MANOVA). Results: The results of the multivariate analysis of variance showed that there is a significant difference between two groups of students with and without learning disability. The average score of resiliency (F = 16.68), hardiness (F = 63.68) and academic achievement (F = 77/04). In students with disabilities, learning is more than students with learning disabilities and academic failure (F = 23.59) is significantly higher in students with learning disabilities than normal students. Conclusion: The results of this study indicate the negative effects of learning disability on academic achievement variables, resilience and hardiness and academic achievement of students with learning disabilities.