چکیده:
سبکهای یادگیری، روشهای مرجح افراد برای دریافت و پردازش اطلاعات تلقی میشوند. از اینرو قضاوت حرفهای تابعی از عملکرد حسابرس است که میتواند تحت تأثیر سبکهای یادگیری قرار گیرد. لذا افزایش کیفیت قضاوت حرفهای، موجب بهبود عملکرد حسابرسان و نهایتاً ارتقا کیفیت حسابرسی میگردد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سبکهای یادگیری هانی و مامفورد بر قضاوت حرفهای حسابرس است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از منظر هدف، از نوع کاربردی میباشد که از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. نمونه پژوهش 512 نفر حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی معتمد بورس میباشد که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین، فرضیههای پژوهش از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با بهکارگیری نرم افزار لیزرل، مورد آزمون قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که سبکهای یادگیری هانی و مامفورد بر قضاوت حرفهای حسابرس تأثیر معنیدار دارند. بنابراین سبکهای یادگیری عملگرا، متفکر، فعال و نظریهپرداز به ترتیب بیشترین تأثیر را بر قضاوت حرفهای حسابرس دارند. نتایج این پژوهش میتواند به موسسات حسابرسی کمک کند در استخدام حسابرسان جدید و هنگام بهکارگیری حسابرسان شاغل، نوع سبکهای یادگیری آنان را مورد توجه قرار دهند، تا از این طریق با بهبود تصمیمگیری و قضاوت حرفهای، کیفیت حسابرسی را افزایش دهند.
Learning styles are considered to be the preferred methods for individuals to receive and process information. Hence, professional judgment is a function of the auditor's performance that can be influenced by learning styles. Therefore, increasing the quality of professional judgment improves the performance of auditors and ultimately improves the quality of auditing. In this regard, the purpose of this research is to investigate the effect of Mumford's learning styles on the auditor's professional judgment. the research method is a descriptive survey and from the perspective of the purpose, it is of an applied type that the standard questionnaire has been used. The research sample is 512 auditors working in trusted auditing firms of the stock exchange who were selected by a simple random sampling method. Also, research hypotheses were tested by modeling structural equations using LISREL software. The results show that Hani and Mumford's learning styles have a significant effect on the auditor's professional judgment. Thus, pragmatist, Reflector, Activist, and Theorist learning styles have the most impact on the auditor's professional judgment, respectively. The results of this research can help audit firms in hiring new auditors and when hiring employed auditors, to consider the type of learning styles they have, to increase the quality of auditing by improving decision-making and professional judgment.