چکیده:
بنگاههای دیرآمد به لحاظ فناوری شکاف قابلتوجهی با رقبای بین المللی خود دارند. این بنگاهها برای پرکردن شکاف فناورانه مذکور، ناگزیر از پیمودن مسیر فرارسی فناورانه هستند. برای پیمودن این مسیر، بنگاه دیرآمد نیاز دارد در هریک از مراحل فرارسی، توانمندی جدیدی کسب کرده و یا توانمندیهای موجود خود را ارتقا دهد. پیشینه تحقیقاتی موجود، توانمندیهای سطح بالاتر یا پویا را عامل ایجاد و ارتقا توانمندیهای بنگاه در چهار مرحله درک ضرورت تغییر، یادگیری، یکپارچه سازی و هماهنگ سازی معرفی میکند. در هر مرحله سازوکارهایی باید به کار گرفته شود که در تحقیقات پیشین مغفول مانده است. پژوهش حاضر قصد دارد از طریق انجام یک مطالعه موردی در صنعت خودروی کشور (شرکت ایرانخودرو)، این سازوکارها را به تفکیک مراحل برای طی مسیر از تقلید صرف به تقلید خلاقانه شناسایی کند. برای این کار از ابزار مصاحبه های نیمه ساختاریافته و روش تحلیل مضمون استفاده شد و 11 توانمندی فناورانه و 20 سازوکار برای ارتقای توانمندی در طول مسیر استخراج شدند. از میان آنها 4 سازوکار در مرحله درک ضرورت تغییر، 8 سازوکار در مرحله یادگیری، 3 سازوکار در مرحله یکپارچهسازی و 5 سازوکار در مرحله هماهنگسازی قرار داشت. نتایج نهایی بهصورت مدلی مفهومی ترسیم و توسط پنل خبرگان تایید شد..
Latecomer firms have a significant technological gap with their international competitors. To fill this technological gap, these companies have to follow the path of technological catch-up. For technological catch-up, the latecomer firm needs to acquire new capabilities or upgrade its existing capabilities in each of the of the catch-up steps. Existing research background introduces higher-order/ dynamic capabilities as a factor in creating or upgrading firm capabilities in 4 steps: 1. Sensing, 2. Learning, 3. Integrating, 4. Coordinating. At each stage, several mechanisms must be used that have been neglected in previous research. This study intends to identify these mechanisms by separating the steps for the path from the level of duplicative imitation to the level of creative imitation through a case study in the country's automobile industry (in Iran Khodro). For this purpose, semi-structured interview tools and theme analysis methods were used, and 11 technological capabilities and 20 mechanisms for capability development were extracted. Among them, 4 mechanisms were in sensing stage, 8 mechanisms were in learning stage, 3 mechanisms were in Integrating stage and 5 mechanisms were in Coordinating stage. The final results were drawn as a conceptual model and approved by a panel of experts.
خلاصه ماشینی:
در اين تعريف منظور از توانمندي فناورانه عبارت اســت از: دانش ، مهارت و تجارب انباشــت شده که بنگاه را قادر مي سازد تا فناوري را به منظور دستيابي به مزيت رقابتي کسب نموده ، توسعه دهد و به کار گيرد (هابدي و راش ، ٢٠٠٧) براي مثال در مدل لي و ليم بنگاه در مرحله اول توانمندي مونتاژ و در مرحله دوم توانمندي ساخت قطعات با فناوري سطح پائين را دارد (لي و ليم ، ٢٠٠١).
اما هيچ چارچوب فراگيري که اولا سازوکارهاي موردنياز براي عبور از هر مرحله را بيان کند و ثانيا در بستر فرارسي به اين موضوع توجه داشته باشد، وجود ندارد؛ لذا پژوهش حاضر قصد دارد ابتدا توانمندي هاي فناورانه اکتساب شده توسط شرکت ايران خودرو در هر يک از مراحل اول و دوم فرارسي (تقليد صرف و تقليد خلاقانه ) را شناســايي کند و سپس سازوکارهاي موردنياز براي هر مرحله از اين تغيير را در بستر فرارسي و در عبور از مرحله اول فرارسي (تقليد صرف ) به مرحله دوم فرارسي (تقليد خلاقانه ) شناسايي کند.
در نهايت اينکه مطالعه يکپارچه اي که اين سازوکارها را در بستر فرارسي مورد بررسي قرار دهد يافت نشد؛ لذا اولين و مهم ترين ســهم دانش افزايي پژوهش حاضر شناسايي سازوکارهاي توانمندي هاي سطح بالاتر/پويا براي تأثير بر توانمندي هاي فناورانه بنگاه در بستر فرارسي در قالب مطالعه موردي است .
Innovation capability building and learning mechanisms in latecomer frms: Recent empirical contributions and implications for research.