چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ – توجه پایدار – حافظه فعال) در کودکان با اختلال رفتاری برونیسازی شده و کودکان عادی با درنظرگرفتن نقش جنسیت انجام شده است. روش: این پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری مورد مطالعه تمامی دانشآموزان دوره ابتدایی (سنین 8 تا 12 سال) شهر تبریز در سال تحصیلی 97_ 98 بودند. از این جامعه تعداد 100 کودک مبتلا به اختلال رفتاری برونیسازیشده (50 دختر و 50 پسر) و 100 کودک عادی (50 دختر و 50 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای با استفاده از پرسشنامه علایم مرضی کودکان CSI-4 فرم معلم انتخاب شدند. بهمنظور سنجش کارکردهای اجرایی از آزمون استروپ، آزمون سنجش عملکرد پیوسته و آزمون حافظه کاری وکسلر استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد کارکردهای اجرایی بین کودکان مبتلا به اختلال رفتاری برونیسازیشده وکودکان عادی متفاوت میباشد (p<0/05, F=62/43). همچنین کارکردهای اجرایی بین دختران و پسران نیزمتفاوت است (p<0/05, F=4/66). نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که کارکردهای اجرایی در کودکان با اختلال رفتاری برونیسازی شده ضعیفتر از کودکان عادی است. در بازداری پاسخ و توجه پایدار بین گروه دختران و پسران تفاوت معناداری وجود نداشت، اما در زمینه حافظه فعال، دختران عملکرد بهتری نسبت به پسران داشتند.
Objective: The aim of this study was to compare executive functions (response inhibition, sustained attention and working memory) between children with externalized behavioral disorder and normal children by considering the role of gender. Method: The method of this study was descriptive and causal-comparative. The statistical population included all primary school students (8 to 12 years old) in Tabriz in the 2018-2019 academic year. From this population, 100 children with externalized behavioral disorder (50 girls and 50 boys) and 100 normal children (50 girls and 50 boys) were selected by random multistage cluster sampling using the CSI-4 teacher form questionnaire. In order to measure executive functions, stroop test, continuous performance test, and Wechsler working memory test were used. Results: The multivariate analysis of variance results showed that executive functions in children with externalized behavioral disorders were different from normal children (pConclusion: Executive functions in children with externalized behavioral disorders were weaker than in normal children. There were no significant differences in response inhibition and sustained attention between girls and boys, but girls performed better than boys in working memory.