چکیده:
مدرسه روابط انسانی را که موجب ایجاد تعادل فکری در فرزند میشود ترغیب میکند و به دانشآموزان این احساس را میبخشد که متعلق به گروه معینی هستند و در این گروه نقش مهمی دارند. در کلاسهایی که در آن روابط انسانی درست وجود دارد، محیط مطلوبی ایجاد میکند که دانشآموزان در داخل آن شکوفا میشوند و معلم که بیش از هر شخص دیگری در ایجاد روابط انسانی نیکو موثر است، باید به گونهای باشد که درسایه تعادل احساساتی خویش، با دانشآموزان تفاهم پیدا کند. معلم باید بتواند ارتباطی سالم و دو طرفه برقرار نماید، تا سبب تبادل افکار و احساسات شده و در قبال آن به انتقال مفاهیم و دانش مورد نیاز دانشآموزان بپردازد و آنها را در فرآیند یادگیری راهنمایی نماید و این برقراری ارتباط موثر جز با مدیریت اثربخش و توانای معلم ممکن نخواهد شد. در این مقاله سعی شده است ارتباط موثر و تعامل آمیز معلم با دانش آموزان در راستای شیوه های نوین مورد بررسی قرار گیرد، زیرا همهی جوامع انسانی انتظار دارند که مدرسه در کودکان آنان تغییرات مثبتی ایجاد نماید تا آنها قدرت استدلال، نقادی و حضور در جامعه را پیدا نمایند. بنابراین معلم به مثابه برنامهریز نظام کلاس درس باید با توانایی، دانایی و خلاقیت خاص خود فراگیران را یاری دهد تا در امور مختلف زندگی موفق باشند.
خلاصه ماشینی:
ارتباط موثر و تعامل آمیز معلم با دانش آموزان در راستای شیوه های نوین مدیریت کلاس درس با رویکرد تربیتی آموزشی (تاریخ ارسال 25/10/1399 تاریخ پذیرش 20/05/1400) مــــراد منصــوری چكيده مدرسه روابط انسانی را که موجب ایجاد تعادل فکری در فرزند میشود ترغیب میکند و به دانشآموزان این احساس را میبخشد که متعلق به گروه معینی هستند و در این گروه نقش مهمی دارند.
در اين مقاله سعي شده است ارتباط موثر و تعامل آمیز معلم با دانش آموزان در راستای شیوه های نوین مورد بررسي قرار گيرد، زيرا همهي جوامع انساني انتظار دارند كه مدرسه در كودكان آنان تغييرات مثبتي ايجاد نمايد تا آنها قدرت استدلال، نقادي و حضور در جامعه را پيدا نمايند.
3ـ بازخورد مثبت در آغاز كار: معلمان موفق شيوههاي تدريس و كنترل كلاس را در آغاز سال تحصيلي با دانشآموزانشان به بحث وتبادل نظر ميگذارند و فرصتهايي را فراهم ميكنند تا دانشآموزان قوانين را با سؤال در مورد آنها خوب بفهمند.
3 Lang ـ براي يادگيري موفقيتآميز، فرصتهاي لازم را فراهم آوريد: همهي دانشآموزان بايد امكان تجربه موفقيت رادر كلاس داشته باشند، اين تجربه ممكن است از سهيمشدن در كار تا پيشرفت در درسي خاص تغيير كند.
بر معلم لازم است كه از اين اثرات آگاهي شود و آنها را درك نمايد تا بتواند موثر كار كند (شاكري و افروخته، 1372) بخش ششم: الگوهاي رهبري اثر بخش در كلاس درس الف) رهبري آمرانه: معلم، دستور ميدهد و كمتر مطالب را براي دانشآموزان روشن ميسازد، او براي ارتقاي سطح همبستگي و پيوند گروهي دانشآموزان كوششي به عمل نميآورد.