چکیده:
با توجه به لزوم آشنایی با روشهای آموزش مجازی، اکثر دانشگاههای دنیا به این سو روی آوردهاند. آموزش آنلاین به دو دسته تقسیم می شود: هم زمان و نا هم زمان. تدریس نا هم زمان شامل یک صفحه بحث یا سرویس ایمیل به صورت تاخیر در ارتباط بین دانشجو و استاد است. تدریس هم زمان شامل یک تبادل بین دانشجو و استاد از طریق پیام فوری یا ویدئو کنفرانس است. روشهای تدریس آنلاین همزمان که امکان آموزش به کمک قلم نوری و ویدئو را فراهم می کنند، می توانند تجربه ای شبیه به تدریس حضوری را ارائه دهند و استفاده از هر دو ابزار به طور هم زمان موثرتر است. با این حال، آموزش مجازی ناهم زمان یا آفلاین برای دانشجویانی که دسترسی به اینترنت پرسرعت ندارند، عادلانه تر است. در دوران شیوع ویروس همهگیر کرونا و با گسترش دورههای مجازی دانشگاهها و مدارس، نگرانیهای زیادی درمورد کیفیت آموزش و چالشهای پیش روی استادان و دانشجویان در آموزش مجازی به وجود آمده است. در این مقاله بعد از بررسی انواع آموزش آنلاین و منابع یادگیری و نقش مدرسان در آموزش مجازی، به مزایا و معایب این نوع آموزش با تاکید بر رشته آمار و ریاضی پرداخته میشود. همچنین در مورد بهبود زیرساختهای فناوری اطلاعات به منظور بهینهسازی آموزش مجازی نکاتی مطرح میشود. در پایان پیشنهادهایی برای بهتر شدن روشهای آموزش مجازی ارائه میشود.
During the coronavirus outbreak and expansion of virtual courses in universities and schools, there have been many concerns about the quality of education and the challenges facing professors and students in virtual education. In this article, after reviewing the types of online education, learning resources and teachers’ role in virtual education, the advantages and disadvantages of this type of education with emphasis on statistics and mathematics are discussed. Also, some tips are proposed for improving IT infrastructure to optimize e-learning. Finally, suggestions for improving e-learning methods are provided.
خلاصه ماشینی:
, Person, 1994, Keller, Cernerud, 2002, LaRose, Gregg, , Eastin, 1998) آموزش مجازي به عنوان هر گونه يادگيري که از طريق اينترنت يا مبتني بر وب يا شبکه هاي اجتماعي است ، تعريف ميشود که نسبت به تعريف ارائه شده در Abbad, Morris, de (٢٠٠٩,Nahlik) محدودتر است .
تدريس ناهمزمان شامل يک صفحه بحث (٢٠٠٧ ,van de Sande, Leinhard ,٢٠٠٩ ,Martinovic) يا سرويس ايميل (٢٠٠٦ ,Williams, Howell, Laws, Metheny ,٢٠٠٩ ,Martinovic) به صورت تأخير در ارتباط بين دانشجو و استاد است ، که دانشجويان به صورت خودگردان تکاليف خود را در يک بازه زماني خاص انجام ميدهند.
محيط نرم افزار MathType به منظور تدريس آموزش مجازي براي دروس آمار و رياضي براي توسعه روش يادگيري الکترونيکي دو نوع منبع مورد نياز است : ديجيتال (فيلم ها و سامانه هاي آموزشي، ويدئو کنفرانس ، پادکست ها، شبکه هاي اجتماعي) و فناوري (رايانه روميزي، تبلت ، تلفن هوشمند)(١٩٩٤ ,Person ,.
در (٢٠٠٥ ,Travis, Price ,٢٠٠٥ ,Joint ,٢٠٢٠ ,Dung ,٢٠١٨ ,Dumford, Miller) به بررسي روش هاي آموزش مجازي پرداخته شده است و در (٢٠٠٤ ,Sauers, Walker ,٢٠٢٠ ,HalimQandil, Abdel)آموزش مجازي در گرايش هاي خاصي مورد تحليل قرار گرفته شده است .
(٢٠١٩ ,Slimp, Bartels) به اين مهم توجه کرده که چگونه اينترنت باعث تغيير دانشگاه ها، دانشجويان و روش هاي آموزشي شده است و در حقيقت تغييرات آموزش حضوري به مجازي مورد تحليل و بررسي قرار گرفته شده است .
The role of elearning, advantages and disadvantages of its adoption in higher education, International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 12 (1): 2942.