چکیده:
هدف این پژوهش، مطالعه پویش اعتراضی «صدای آبان 98» در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است. سوال اصلی پژوهش، ارزیابی ماهیت این پویش، شناسایی اهداف آن و اینکه از چه تکنیکها و مکانیسمهای تبلیغاتی و ارتباطی برای دستیابی به اهداف خود استفاده کرده است؟ بیانیه اصلی این پویش با روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، ارزیابی شده و نتایج آن در مدل تحلیل پویش جاوت و ادانل مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفتهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد که این پویش با هدف ایجاد و ساخت دوگانهای میان «مردم» و «حاکمیت»، به دنبال بازنمایی گسترده اعتراضات مردمی و پیامدهای آن بودهاست. مخاطبان هدف این پویش را سه دسته حاکمیت، معترضان و کاربران شبکههای اجتماعی تشکیل میدهند که مطلوب سازمان دهنگان پویش، همراهی کاربران شبکههای اجتماعی در امضای پویش در گستره مردم ایران و حتی فراتر از آن بود. واکنش مخاطبان هدف، برخلاف انتظارات گردانندگان پویش بوده و ارزیابی انجام شده نشان میدهد که آمار همراهی آنها بسیار کم بودهاست. در نهایت اهداف مذکور به دلیل وجود ضعف در اجرای پویش مانند عدم ارجاع به واقعیت، عدمشکلگیری ارتباط دوسویه، عدم مطالبهی دغدغهی اصلی مردم، ضعف ساختاری پویش و منفعلپنداری کاربران شبکههای اجتماعی، به طور کامل محقق نشد.
The purpose of this research was to study the protest campaign of "Sadaye Aban 98" on the Instagram. The main question of the research is to evaluate the nature of this campaign, identify its goals and what advertising and communication techniques and mechanisms did it use to achieve its goals? The main statement of this campaign has been evaluated by Fairclough critical discourse analysis method and its results have been analyzed and evaluated in the Jawt and Adanel campaign analysis model. The results of the research show that this campaign, with the aim of creating and constructing dualities between "people" and "government", has sought to widely represent the popular protests and their consequences. The target audience of this scan consists of three categories: the government, the protesters and the users of social networks. The reaction of the target audience was contrary to the expectations of the propagandists , and the evaluation showed that their attendance was very low. Finally, these goals were not fully achieved due to the weakness in the implementation of run the campaign, such as lack of reference to reality, lack of formation of Interactive communication, lack of demand for the main concern of the people, structural weakness of run the campaign and passivity of social network users.
خلاصه ماشینی:
سؤال اصلی پژوهش ، ارزیابی ماهیت این پویش ، شناسایی اهداف آن و اینکه از چه تکنیک ها و مکانیسم های تبلیغاتی و ارتباطی برای دستیابی به اهداف خود استفاده کرده است ؟ بیانیه اصلی این پویش با روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف ، ارزیابیشده و نتایج آن در مدل تحلیل پویش جاوت و ادانل مورد تحلیل و ارزیابی قرارگرفته است .
Jowett 3 Victoria O’Donnell هدف اصلی از اجرای پویش صدای آبان ٩٨ چیست ؟ این پویش در چه بافت اجتماعی اجراشده است ؟ نسبت گفتمان موجود در متن بیانیه ، با قدرت چگونه است ؟ مخاطبان هدف این پویش چه کسانی بودند؟ آیا کمپین در دستیابی به اهداف خود موفق بوده است ؟ چهارچوب مفهومی از میان مفاهیم مرتبط با پژوهش ، دو مفهوم «نظم پسامردم سالار»١ «اقتصاد توجه »٢ و انتخاب شده اند.
یافته های توصیفی و تبیینی تحلیل گفتمان متن بیانیه نشان میدهد که استفاده از کلماتی مانند «مردم »، «جوانان »، «پدران » و «مادران »، حاکی از اطلاق گستره مشترکین در اعتراضات به تمام مردم ایران است و به عبارتی شیوه بازنمایی آن ها به گونه ای است که تمام مردم ایران معترض هستند و میزان گسترده ای از معترضان نیز به واسطه رفتارهای قهری و سلبی حاکمیت ، لطمه خورده اند.
به نظر میرسد آن ها با هماهنگیهای ابتدایی مانند نگارش متن بیانیه ، انتخاب و ترسیم عکس برای پویش ، ساخت هشتگ ، شکل دهی بستری برای پیوستن مردم به این پویش و انتخاب رسانه ی اینستاگرام برای انتشار بیانیه ، به دنبال احقاق اهداف خود یعنی نمایش مردمی بودن سلبریتیها و از طرفی بازنمایی گستردگی اعتراضات و پیامدهای آن بوده اند.