چکیده:
انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) بهعلت پیروی و تبعیت از اصول و مبانی مکتب تشیع و اهل بیت (ع) با تشکلها و احزاب رقیب وارد چالشی تمامعیار و راهبردی گردید. یکی از این تشکلها سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با اصول و مبانی التقاطی است که در دههی 1340 توسط سه تن از اعضا شاخهی دانشجوئی «نهضت آزادی» تاسیس شد. این تشکل از همان بدو تاسیس مدعی نجات ایران از زیر یوغ امپریالیسم آمریکا و ایادی داخلیاش (رژیم پهلوی) با توسل به نبرد مسلحانه بود. این تشکل تروریستی بهرغم تمام فراز و فرودهای فعالیتهایش در طول تقریبا پنج دهه، لیکن در یک موضع و رویکرد ثابت بوده است و آن عناد با انقلاب اسلامی و اصل ولایت فقیه بوده است (بهرامی، 1391، 22). اختلاف و تعارض دیرینهی سازمان مجاهدین خلق (سازمان منافقین) با انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی در زمینههای اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. در حوزهی اعتقادی عدماعتقاد به جهانشمول بودن اصول و مبانی اسلام و التقاط با اصول و مبانی مارکسیستی و «مصادره به مطلوب» مفاهیم و ارزشهای اسلامی بهمنظور پوشاندن و استتار کفر و الحاد مارکسیستی. در حوزهی سیاسی وابستگی به الگوهای بیگانه و وارداتی مارکسیستی. در زمینهی فرهنگی و اجتماعی، عدماعتقاد به نقش واقعی تودههای مردم در روند تحولات انقلابی.
The Islamic Revolution of Iran under the leadership of Imam Khomeini (RA) entered into a full-fledged and strategic challenge with rival organizations and parties due to following the principles and foundations of the Shiite and Ahl al-Bayt (AS) schools. One of these organizations is the People's Mojahedin Organization (MKO) with eclectic principles and foundations, which was established in the 1340s by three members of the student branch of the 'Freedom Movement'. From the very beginning, this organization claimed to save Iran from the yoke of American imperialism and its internal allies (the Pahlavi regime) by resorting to armed struggle. This terrorist organization has been an enemy of the Islamic revolution and principle of velayet- faqih for five decades despite all the ups and downs of its activities. The long-standing conflict between the Mojahedin Khalq Organization (MKO) and the Islamic Revolution led by Imam Khomeini is in the religious, political, social and cultural fields. In the field of belief, non-belief in the universality of the principles and foundations of Islam and eclecticism with Marxist principles and foundations and 'confiscation of the desirable' Islamic concepts and values in order to cover and camouflage Marxist infidelity and atheism. In the political sphere, dependence on foreign and imported Marxist models. In the cultural and social context, disbelief in the real role of the masses in the process of revolutionary change.