چکیده:
هدف این مقاله بررسی نقش اطلاعرسانی و استقلال رسانهای رسانههای نوپدید در رابطه با لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد 360 درجه است. ماهیت پژوهش، کاربردی، روش آن توصیفی- پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه مربیان فوتبال، مدیران فوتبال، بازیکنان، داوران، خبرنگاران در لیگهای فوتبال و کارشناسان ارتباطات رسانهای، همچنین مخاطبین لیگ برتر فوتبال کشور و نمونه پژوهش شامل 384 نفر (با تأکید بر کفایت نمونه فرمول تعیین حجم نمونه کوکران) است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته متشکل از 2 مؤلفه (اطلاعرسانی و استقلال رسانهای) و 15 عبارت بود. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. بر اساس نتایج، اطلاع رسانی و استقلال رسانهای رسانههای نوپدید در رابطه با لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد 360 درجه در حد مطلوبی گزارش شد (0001/0=P). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که رسانههای نوپدید یکی از ابزارهای اساسی برای بررسی مسائل اجتماعی، اطلاعرسانی، آموزشی و عامل بسیار مؤثری در شکلگیری ارزشهای اجتماعی به شمار میآیند.
The purpose of this study was the role of information and media independence of emerging media in relation to the Iranian Football Premier League with a 360-degree approach. The nature of the present study was applied, its method was descriptive-survey and the measurement tool was a questionnaire. The statistical population included all football coaches, football managers, players, referees, journalists in football leagues and media communication experts, as well as the audience of the country's premier football league. The research sample consisted of 384 people (Emphasizing the sample adequacy of the Cochran sample size determination formula). The sampling method in this study was stratified random. Data collection tools included a researcher-made questionnaire evaluating the performance of emerging media in relation to the Premier Football League, consisting of 2 components (information and media independence) and 15 items. The reliability of the instrument was confirmed using Cronbach's alpha. Data were analyzed using one-sample t-test. Based on the obtained results, information and media independence of emerging media in relation to the Iranian Football Premier League with a 360-degree approach was reported to be desirable (P = 0.0001). Therefore, based on the results, it can be concluded that emerging media is one of the basic tools for studying social issues, information, education and a very effective factor in the formation of social values.