چکیده:
مقدمه: هویتیابی حرفهای به عنوان یک فرایند اجتماعی در جهت تعریف فرد از خود و جامعه حرفهای از فرد، متاثر از عوامل محیطی، فردی و نهادی متفاوتی است. مطالعه حاضر در این راستا با هدف شناسایی مدلی برای بررسی نقش محیط یادگیری و توافق استاد- دانشجو در پیشبینی هویتیابی حرفهای دانشجویان پزشکی انجام گرفت.
روش: این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان علوم پزشکی اردبیل بود که با استفاده از جدول مورگان در نهایت بهصورت تصادفی تعداد ۲۲۷ نفر بهعنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای ارزیابی محیط یادگیری املا دی. تاکر و ملیسا کی. لوی، توافق استاد-دانشجوی ویلسون و رایان (۲۰۱۰) و منزلت هویت تحصیلی واز و ایزاکسیون (۲۰۰۸) استفاده شد و بهمنظور پاسخگویی به سوالات تحقیق از آزمونهای آماری تی، همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری در محیط LISREL و SPSS استفاده گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد که محیط یادگیری بر میزان توافق استاد-دانشجو و همچنین از طریق توافق استاد-دانشجو بر هویتیابی موفق حرفهای دانشجویان تاثیر معنادار دارد و ۱۸۵/۰ تغییرات رفتار هویتیابی دانشجویان را تبیین میکند.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر تاثیر معنادار محیط یادگیری با نقش میانجیگری توافق استاد دانشجو بر هویتیابی حرفهای دانشجویان علوم پزشکی را نشان داد. از این رو، محیط یادگیری از طریق ادراکات دانشجویان و نیز مشارکت دانشجویان بر هویتیابی موفق دانشجویان علوم پزشکی تاثیر معناداری دارد.
Abstract:
Introduction: Professional identification as a social process in order to define the individual and the professional community of the individual is affected by different environmental, individual and institutional factors. The aim of this study was to identify a model for examining the role of learning environment and professor-student rapport in predicting the professional identification of medical students.
Method: This research is descriptive and correlational in terms of applied purpose and in terms of data collection. The statistical population included all students of Ardabil medical sciences that using Morgan table, 227 people were randomly selected as a sample. To collect information from spelling learning environment assessment questionnaires. Tucker and Melissa Key. Levy, Wilson and Ryan (2010) and Waz and Izason (2008) academic identity were used, and t-test, correlation and structural equation modeling tests in LISREL and SPSS were used to answer the research questions.
Findings: Findings showed that the learning environment has a significant effect on the degree of teacher-student rapport and also through professor-student rapport on successful identification of students' professions and explains 0.185 changes in student identification behavior.
Conclusion: The findings of the present study indicate a significant contribution of the learning environment in predicting the professional identification of medical students through professor-student rapport. Therefore, it can be concluded that the learning environment through students 'perceptions as well as students' participation has a significant effect on the successful identification of medical students.