چکیده:
مقدمه : اختلال طیف اوتیسم، اختلالی عصبی - رشدی است که با نقصهای گسترده در تعاملات اجتماعی و همچنین رفتارهای انعطافناپذیر و تکراری توصیف میشود و بر روی رشد و عملکرد افراد تأثیر منفی میگذارد. هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزشی مبتنی بر یکپارچگی حسی بر وضعیت حسی و دانش جنسی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا بود.
روش پژوهش: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا در شهر کرج در سال 1399 بود، که از میان جامعه آماری تعداد 30 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان حجم نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش (15) و کنترل (15) گمارش شدند. برنامه آموزشی به مدت 12 جلسه 90دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه کنترل آموزشی را دریافت نکردند. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش از برنامه آموزشی مبتنی بر یکپارچگی حسی، مقیاس درجهبندی اوتیسم گیلیام- ویرایش دوم ، آزمون نیمرخ حسی و مقیاس خودگزارشی کودکآزاری حیدریزاده استفاده شده است. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافته های پژوهش: نتایج این تحلیل نشان داد که آموزشی مبتنی بر یکپارچگی حسی تأثیر معناداری بر بهبود وضعیت حسی (P= 0/0001، F=41/46 ) و دانش جنسی کودکان (P= 0/0001، 67/69 F=) اوتیسم با عملکرد بالا دارد.
نتیجه گیری : با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که آموزشی مبتنی بر یکپارچگی حسی رویکردی مؤثر در بهبود وضعیت حسی و دانش جنسی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا است.
Introduction: Autism spectrum disorder is a neurodevelopmental disorder that is characterized by widespread deficits in social interactions as well as inflexible and repetitive behaviors and negatively affects the growth and function of individuals. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of sensory integration training on the sensory status and sexual knowledge of high-functioning autistic children. Methods: In this study, it was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study included all children with high-performance autism in Karaj in 1399, which was selected from the statistical population of 30 students by purposive sampling as sample size and in two groups of experimental (15) and control (15) were appointed. The training program was performed for 12 sessions of 90 minutes for the experimental group, but the control group did not receive training. In order to collect research data, an educational program based on sensory integration, Gilliam Autism Rating Scale - Second Edition, Sensory Profile Test, and Heidarizadeh Child Abuse Self-Report Scale were used. Research data were analyzed using an analysis of covariance. Results: The results of this analysis showed that education based on sensory integration had a significant effect on improving sensory status (P = 0.0001, F = 46.41) and sexual knowledge of children (P = 0.0001, F.69.67 F). =) Has high-functioning autism. Conclusion: According to the results of this study, it can be said that education based on sensory integration is an effective approach in improving the sensory status and sexual knowledge of children with high-performance autism.