چکیده:
ساره همسر حضرت ابراهیم، از جمله زنانی است که بهشهادت آیات قرآنی مورد رحمت الهی قرار گرفته و حتی به درجهای از کمال رسیده است که شایستة سخن گفتن با فرشتگان الهی میشود. جایگاه این بانو، در کتب مقدس و روایات متعددی بحث شده است. در کتاب مقدس و قرآن و برخی روایات اسلامی تفاوت فاحشی در بیان شخصیتها دیده میشود. کتاب مقدس نهتنها نتوانسته است مقام و منزلت ساره را آنگونهکه هست نمایان سازد، بلکه با جعل داستانهایی مانند عبور از مصر، حسادت و تندخویی، آزار حضرت ابراهیم و...، شخصیت ساره و ابراهیم را خدشهدار ساخته است. این نگرش به ایشان در برخی از روایات اسلامی هم نفوذ یافته است. در این پژوهش، با تکیه بر روش تطبیق تورات با قرآن و روایات و بررسی سندی و متنی روایات، نه روایت ارزیابی شده است که عموم آنها با قرآن در تناقض بوده و در عوض تطابق عجیبی با تورات داشتهاند. اسناد این روایات نیز ارزیابی شدند که همة آنها دچار ضعف رجال و اتصال بودهاند.
According to the verses of the Qur'an, Sarah, the wife of Prophet Ibrahim, is a woman who has been blessed with God's divine mercy and has even reached a level of perfection that has made her worthy of speaking to the divine angels. The position of this lady has been discussed in many holy books and narrations. In the Bible and the Qur'an and some Islamic traditions, there is a huge difference in the expression of the characters. The Bible has not been able to portray Sarah's status as it is; moreover, it has tarnished the character of Sarah and Ibrahim by fabricating stories such as the crossing Egypt, jealousy and harshness, the persecution of Ibrahim, and so on. This attitude towards her has also penetrated in some Islamic traditions. In this study, nine narrations have been reviewed and evaluated, most of which contradict the Qur'an and are strangely consistent with the Torah. Based on evaluations, the documents of these narrations are all weak and unreliable in terms of narrations and authentication.
خلاصه ماشینی:
همچنين خانم اعظم فرجامی در مقالة «ساره همسر ابراهیم علیهالسلام در قرآن و روایات» در نشریة مطالعات تاریخی قرآن و حدیث به بررسی برخی روایات با رویکرد تطابق با قرآن پرداخته؛ اما به بحثهای تطبیقی آن با تورات و نیز نقد اسرائیلی بودن آنها اهتمامی نداشته است.
قابل ذکر است که در منابع اصلی و معتبر شیعی، مانند کافی، به برادر و خواهر بودن حضرت ابراهیم علیهالسلام و ساره اشارهای نشده است؛ تنها در برخی از منابع اهلسنت و پیرو آن در برخی کتابهای شیعی آمده، که در این منابع نیز به خواهر و برادر دینی بودن صراحت داشته است، نه خواهر و برادر واقعی؛ «...
روایات چهارگانه دربارة حسادت و بدخویی ساره روایت اول: در تفسیر قمی به نقل از امام صادق علیهالسلام آمده است: «....
4. ابوالحسن محمدبن علیبن عبدالله بصری: افزون بر آنچه دربارة روایت سوم گفته شد، در این روایت، ابوالحسن بصری قرار دارد که شیخ صدوق از او بارها نقل کرده؛ اما در کتب رجالی مجهول است (جابلقی بروجردی، 1410ق، ج1، ص190).
الف) تعارض با قرآن در روایت اول و دوم از آزردن پیامبر اولی العزم توسط ساره سخن رفته است و صراحت دارد بر اينکه این آزار بهگونهای بوده است که حضرت ابراهیم علیهالسلام اندوهگین ميشد و به خداوند شکایت برده است.
سند روایت چهارم: در این سند، محمدبن قزعه قرار دارد که این راوی مجهول است و تنها او را از اصحاب امام صادق علیهالسلام برشمردهاند (برقی، 1419ق، ج2، ص69).