چکیده:
مقدمه: هوش اجتماعی و همدلی پزشک با بیمار از عوامل موثر در کیفیت ارائه ی خدمات پزشکی به بیماران محسوب میگردند. از سوی دیگر این متغیرها تحت تاثیر فرهنگ بوده و جلوهها و مظاهر گوناگونی در فرهنگهای مختلف دارند که توجه به آنها در برقراری ارتباط مناسب پزشک بیمار تاثیرگذار است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی هوش اجتماعی و همدلی با بیمار در دانشجویان پزشکی ایران و انگلستان و بررسی رابطه ی این دو متغیر باهم انجام گرفت.
روش: جامعه ی آماری شامل دانشجویان پزشکی دانشگاههای شهرهای تهران، لندن و شفیلد بود که نمونهای شامل182 دانشجو از دو کشور (88 دانشجوی ایرانی، 94 دانشجوی انگلیسی) با روش در دسترس از آن انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (2001)، مقیاس تجدیدنظرشده ی همدلی با بیمار در دانشجویان ارائه دهنده خدمات سلامتی جفرسون (2001) و پرسشنامه ی مشخصات جمعیت شناختی محقق ساخته جمع آوری گردیدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای t استودنت و تحلیل واریانس چندمتغییری (MANOVA) استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش اجتماعی و همدلی دانشجویان پزشکی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (R=0/37, P). همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که در هوش اجتماعی مولفههای آگاهی اجتماعی و مهارتهای اجتماعی دانشجویان ایرانی بیشتر از دانشجویان انگلیسی است. اما در مولفه ی پردازش اطلاعات اجتماعی باهم تفاوتی نشان نداند. در متغیر همدلی مولفههای مراقبت همدلانه و خود را به جای بیمار نهادن در دانشجویان ایرانی بالاتر از دانشجویان انگلیسی بود. اما در مولفه ی اتخاذ دیدگاه با هم تفاوتی نداشتند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش میتوان به اهمیت تاثیرات و تفاوتهای فرهنگی بر بروز و تظاهرعوامل شخصیتی مانند هوش اجتماعی و توانایی همدلی پزشک با بیمار پی برد.
Introduction: social intelligence and physician empathy with patients considered as two effective factors in the quality of medical services. These variables are influenced by culture and they have various manifestations in different cultures which considering them is effective in appropriate communication between physician and patient.
Aim: This study aimed to compare the social intelligence and physician empathy with the patient in the medical students from Iran and the United Kingdom to investigate the potential relationship between these two variables.
Methodology: The population was consist of medical students of medical universities from 3 cities: Tehran (Iran), London and Sheffield (England).The sample consisted of 182 students from two countries (88 Iranian, 94 English) which selected by convenience sampling method. Data was collected by Tromso Social Intelligence Scale (2001), Jefferson scale of physician empathy- Health provider student revised version (2001) and researcher made demographic questionnaire. To analyze the data, t-test and multivariate analysis of variance (MANOVA) was used.
Results: results showed that there is a significant positive correlation between social intelligence and empathy of medical students (R = 0/37, P
Conclusion: The result of this study reveals the importance of cultural differences on personality factors such as the social intelligence and the physician ability to empathize with patients.