چکیده:
مقدمه: ارتباط بین شناخت و هیجان همواره برای محققان جالب و مورد توجه بوده است. علیرغم اینکه هریک حوزه ای جداگانه محسوب می شوند ولی با یکدیگر در تعامل اند.
هدف: لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر القایی هیجان های شرم و گناه در عملکرد حافظه فعال انجام شد.
روش: این پژوهش نیمه آزمایشی بود و در آن از طرح پیش آزمون-پس آزمون استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشجویان دختر دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 95-1394 بوده است. در این پژوهش ابتدا 100 دانشجو با دامنه سنی بین 19-23 سال به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه ی جمعیت شناختی و تکلیف دو گانه مداد-کاغذی را به منظور بررسی حافظه فعال انجام دادند. سپس از بین آن ها مجموعا 96 دانشجو بر اساس سن و عملکردشان در حافظه فعال در سه گروه هیجان شرم(32 نفر)، هیجان گناه(32 نفر) و گروه خنثی(32 نفر) همتاسازی شدند. سپس شرکت کنندگان تکلیف یادآوری خاطرات هیجانی و تکلیف دو گانه مداد-کاغذی را انجام دادند. داده ها به کمک 22 SPSS و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بعد از تعدیل نمرات پیش آزمون، هیجان های شرم و گناه به طور معناداری (95/4=F ، 01/0P) حافظه فعال افراد را تحت تاثیر قرار می دهند.
نتیجه گیری: براساس این یافته ها می توان نتیجه گرفت که هیجانات، عملکرد حافظه فعال را تحت تاثیر قرار می دهند و قرار گیری در معرض یادآوری خاطرات هیجانی منفی (شرم و گناه) در حافظه فعال افراد تداخل ایجاد می کند.
Abstract
Introduction: The relationship between cognition and emotion has always been of interest for researchers. Although each area is considered to be separate, but they interact with each other.
Purpose: Therefore, this study aims to investigate the induced impact of the emotions of shame and guilt on working memory performance.
Methods: This study was quasi-experimental in which pretest-posttest design has been used. The population in this study includes all the female college students at Azerbaijan Shahid Madani University in 2014-2015 academic year. Firstly, 100 students between 19-23age groups were selected by convenient sampling to complete demographic questionnaire and to do the dual paper-pencil task for the evaluation of the working memory performance. Then , a group of 96 students was matched in three groups of the emotion of shame (N = 32), emotion of guilt (N = 32) and neutral group (N = 32) based on age and working memory performance. Afterwards, participants were asked to carry out the task of recalling emotional memories and dual paper-and-pencil task. The gathered data were analyzed using SPSS 22 software, the descriptive statistics and analysis of covariance.
Results: The results obtained through the use of covariance method showed that after modifying the pre-test scores, the emotions of shame and guilt significantly affected the individual`s working memory(F= 4/95، p
Conclusion: Based on these Results, we can conclude that emotions affect working memory performance, and exposure to negative emotional memories (shame and guilt) interfere with working memory.