چکیده:
مقدمه: افسردگی یکی از شایعترین و ناتوانکنندهترین مشکلات نوجوانان است. پژوهشها نشان دادهاند که عوامل شخصیتی میتوانند تغییرات خلقی را در طول زمان پیشبینی کنند و برخی تیپهای شخصیتی نسبت به ابتلا به اختلالات روانی از سایر تیپها مستعدتر هستند.
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی رابطه میان تیپ شخصیتی D و ابعاد آن با افسردگی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم بود.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع مقطعی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان شاهینشهر در سال 96-95 بود که از بین آنها 126 نفر از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند.
ابزار: ابزار پژوهش پرسشنامه تیپ شخصیتی D دنولت با دو بعد عواطف منفی (NA) و بازداری اجتماعی (SI) و پرسشنامه افسردگی بک-II بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه روش گامبهگام با استفاده از نرمافزار SPSS-23 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین تیپ شخصیتی D و هریک از ابعاد آن (NA و SI) با افسردگی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (001/0>P). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون مشخص کرد که از میان مؤلفههای تیپ شخصیتی D، عواطف منفی میتواند افسردگی را بهطور معناداری پیشبینی نماید (001/0>P).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر و اهمیت دوره نوجوانی، لازم است راهبردهایی مؤثر و متناسب با ویژگیهای شخصیتی افراد جهت کاهش عواطف منفی و تقویت روابط اجتماعی سالم در محیطهای خانوادگی، اجتماعی و آموزشی آنان در نظر گرفته شود.
Introduction: Depression is one of the most prevalent and disabling problems in adolescence. Researches have shown that personality traits can predict mood changes over the time, and some personality traits are more susceptible to mental disorder compare to the others.
Aim: The aim of the current study was investigation of the relationship between type D personality and it's sub-scales (Negative Affect and Social Inhibition) with depression in female students of senior high school grade.
Method: This is a cross-sectional descriptive study. The statistical population of the study was all of female students of senior high school grade studying in an academic year (2016- 2017) at Shahin Shahr. The number of 126 students were selected via multi-stage cluster sampling method.
Tool: Tools that are used in this study were Denollet type D personality questionnaire, and Beck-II depression Inventory. The data was analyzed by using Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression analyze with SPSS-23 software.
Results: Pearson correlation coefficient showed that there is a significant relationship between type D personality and it's sub-scales with depression in female students (p
Conclusion: According to the results and the importance of adolescence, its necessary to consider Effective and suitable strategies in order to reduce negative affect, and enhance healthy social relations in families, Social and educational environments.