چکیده:
مقدمه: کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) نقص دارد.
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر بسته آموزشی تمشک بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای نشانههای ADHD است.
روش: روش پژوهش حاضر، آزمایشی است. جامعه آماری متشکل از کلیه کودکان ۷-۴ سال با علائم ADHD در شهر تهران در سال ۹۶-۱۳۹۵ بود که از بین آنها ۳۰ نفر تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه اختلال نقص توجه و بیشفعالی و پرسشنامه رفتاری کارکردهای اجرایی بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد بسته آموزشی تمشک بر بهبود کارکردهای اجرایی (۰/۰۵=P) و کاهش نشانههای نقص توجه (۰/۰۰۱=P) کودکان تأثیر معناداری دارد و بهبودها تا پیگیری دوماهه پایدار مانده است.
نتیجهگیری: بسته آموزشی تمشک را میتوان بهعنوان شیوهای کارآمد برای کاهش نقایص شناختی کودکان دارای نشانههای ADHD به کاربرد.
Introduction: executive functions have dificts in attention deficit- hyperactivity disorder (ADHD) children.
Aim: The aim of this study is to evaluate effects of TAMESHK on executive functions of children with ADHD symptoms.
Method: This is an experimental study. Society includes 4-7 years old children with ADHD symptoms in Tehran in 2015-16 and among them 30 children randomly were selected. Instruments were ADHD symptom checklist and behavioral rating inventory of executive function. Repeated measure analysis of variance was used to analyze data.
Results: Results showed that the TAMESHK training was effective in improving executive functions (P=0.05) and reducing ADD symptoms (P=0.001) and effectiveness was permanent in 2 month follow-up.
Conclusion: TAMESHK training could be used as an effective way in decreasing cognitive deficits in children at risk for ADHD symptoms.