چکیده:
مقدمه: اختلالات روانی بهعنوان اختلالات عاطفی، فردی و اختلالات رفتاری همچون پرخاشگری بیان میشود که قطعاً با بسیاری از پیامدهای منفی همراه است.
هدف: تعیین شیوع نشانه های اختلالات روانی و تاثیر آن در کیفیت خواب در میان دانش آموزان دبیرستان های شهرستان دیواندره در سال ۱۳۹۷ می باشد.
روش: مطالعه حاضر مقطعی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان (۱۶-۱۸ سال) شهرستان دیواندره (استان کردستان- ایران) در سال ۱۳۹۷ بود. روش نمونه گیری به صورت طبقهای و حجم نمونه طبق فرمول کوکران، ۳۸۶ نفر براورد شد. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد نشانه اختلالات روانی (SCL-۲۵) و پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ بود. نتایج توصیفی با آمار توصیفی و نتایج تحلیلی با آزمون کای اسکوئر، فیشر و آزمون منویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: از ۳۷۰ نفر دانش آموز مطالعه حاضر، ۱۰۷ نفر (۲۸%) از دانش آموزان اختلالات روانی کم، ۲۰۴ نفر (۵۵%) اختلالات روانی متوسط و ۵۹ نفر (۱۷%) دارای اختلالات روانی زیاد بودند. از سوی دیگر، تنها ۷۶ نفر (۲۰/۵%) از دانش آموزان کیفیت خواب مناسبی داشتند. طبق نتایج، رابطه معناداری بین کیفیت خواب با جنسیت (۰/۰۱۱=P) و پایه (۰/۰۰۱>P)، مشاهده شد. همچنین این رابطه معنی دار بین نشانه اختلال روانی با جنسیت (۰/۰۱۵P=)، پایه (۰/۰۰۱>P) و معدل (۰/۰۱۶P=)وجود داشت.
نتیجهگیری: جهت کاهش اختلالات روانی و بهبود کیفیت خواب، در وهله اول توجه و حمایت های معنوی خانواده و سپس تدوین سیاست های آموزشی و پیشگیرانه نهادهایی مانند مدارس ابتدایی و دبیرستان ها را می طلبد.
Introduction: Psychological disorders are defined as emotional, individual and behavioral disorders such as aggression, which certainly has many negative consequences.
Aim: Determine the prevalence of psychological disorders symptoms and their effect on high school students in Divandareh city in 2018.
Method: This is a cross-sectional study. All high-school students (16-18 year) residing Divandareh city, Kurdistan, Iran, in 2018 were included in the study. Stratified sampling was selected and according to Cochran formula, the sample size was 386. Data were collected using the standard questionnaire of psychological disorder symptoms (SCL-25) and Pittsburgh sleep quality questionnaire. Descriptive statistics used for descriptive results and analytical results were analyzed by Chi-square, Fisher test and Mann-Whitney test.
Results: 370 students were included in this study, which 107 (28%) of them, had low psychological disorders, 204 (55%) had moderate psychological disorders and 59 (17%) had high psychological disorders. On the other hand, only 76 (20.5%) students had favorable sleep quality. According to the results of this study, there was a significant relationship between sleep quality and gender (P=0.011) and grade (P
Conclusion: To reduce mental disorders and improve sleep quality, first of all, attention and spiritual support of the family and then the development of educational and preventive policies of institutions such as primary schools and high schools.