چکیده:
مقدمه: اختلال دوقطبی، یکی از ناتوان کننده ترین اختلالات در سراسر دنیاست. با توجه به سیر طولانی و تمایل به عود این بیماری مداخلات روانشناختی موثر اهمیت پیدا می کند.
هدف: مطالعهی حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله روانی- آموزشی بر بهبود آسیب ایگو، بازنماییهای انسانی و شاخصهای ویژه در بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی انجام شد.
روش کار: در این مطالعه شبه آزمایشی دو گروهی (گروه آزمایش و کنترل)، با سنجش در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، ۳۰ بیمار دوقطبی از میان بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی زن و مرد که در زمان حال یا گذشته در بخش اعصاب و روان بیمارستان کوثر شهرستان سمنان بستری بودند، به صورت در دسترس انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی (۱۵= n) و گروه کنترل (۱۵= n) گماشته شدند. بهبود آسیب ایگو، بازنمایی خوب انسانی، بازنمایی ضعیف انسانی و شاخصهای ویژه در هر پنج مرحله پیشآزمون، پسآزمون و ۳ مرحله پیگیری توسط آزمون رورشاخ سنجیده شد. سپس دادهها با استفاده از روش تحلیل اندازهگیریهای مکرر تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد مداخله ی روانی- آموزشی گروهی بارسلونا در بهبود آسیب ایگو، روابط ابژه و پردازش فکر، در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی موثر است. به علاوه در کاهش میزان اثربخشی این روش مداخلهای، عامل زمان اثر نداشته است (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: مداخلهی روانی- آموزشی گروهی بارسلونا باعث بهبود آسیب ایگو، روابط ابژه و پردازش فکر، در بیماران دوقطبی میشود.
Introduction: Bipolar disorder is one of the most problematic disorders around the world. According to the long course and the tendency to relapse into this disease, effective psychological interventions are important.
Aim: The present study was carried out with the aim of investigating the effectiveness of psycho-educational intervention on improving Ego impairment, human representation, and special indices in patients with bipolar disorder.
Method: In this quasi-experimental tow-group study (experimentation and control group), with measurements in pre-test, post-test and follow-up, 30 bipolar patients were selected from patients with bipolar disorder that were hospitalized in the present or past in the Kowsar psychiatric hospital in Semnan. They were randomly assigned to experimental group (n=15) and control group (N=15). Improvement of Ego impairement, poor human representation, good human representation and special indices were tested in every five stages of the pre-test, post-test and 3 follow - up phases by Rorschach test. Then the data were analyzed using repeated measures designs.
Results: The findings indicated that Barcelona psycho-educational intervention is effective in improving Ego impairment, object relationships and thought process in patients with bipolar disorder. In addition, in reducing the effectiveness of this intervention method, the time factor is not affected (p
Conclusion: The Barcelona psycho-educational intervention caused to improving Ego impairment, object relationships and thought process in patients with bipolar disorder.