چکیده:
مقدمه: خلاقیت سازهای چند بعدی است که توسط ابزارهای گوناگون اندازهگیری میشود.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه خلاقیت در افراد دارای صفت اسکیزوتایپی بالا و هایپومانی با افراد بهنجار صورت گرفت.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ۱۵۷۰ نفر از دانشجویان انتخاب شدند و پرسشنامه شخصیت اسکیزوتایپی (راینی و همکاران، ۱۹۹۴) و چک لیست هایپومانیا (فورتی و همکاران، ۲۰۱۰) را تکمیل نموده و در ۳ گروه بهنجار، اسکیزوتایپی بالا و هایپومانی قرار گرفتند و در ادامه آزمونهای خلاقیت عابدی (دائمی و مقیمی بارفروش، ۱۳۸۳)، تفکر خلاق کلامی تورنس فرم ب (تورنس، ۱۹۸۸) و تکلیف تصویرسازی با حروف لاتین (محقق ساخته) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش آماری توصیفی و آنوا تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که گروه هایپومانی و اسکیزوتایپی بالا (افراد مستعد سایکوز) در ابزارهای سنجش خلاقیت نمرات بیشتری از گروه بهنجار کسب کردند (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: اسکیزوتایپی و هیپومانی با خلاقیت ارتباط دارند و نتایج این پژوهش میتواند شاهدی برای تائید ارتباط U وارونه خلاقیت و آسیب شناسی روانی باشد.
Introduction: Creativity is a multi-dimensional structure measured by a variety at methods.
Aim: This study has been done with the aim of comparing creativity among hypomanic and highly schizotypal with normal individuals.
Method: The method of this research is comparative causative research and statistical community consisted of undergraduate of Tabriz University in the academic year of 2017-2018. The sample size was 1570 student were selected Using randomized cluster sampling and completed schizotypy personality questionnaire (Raine & et al 1994) and Hypomania Checklist (Forty & et al 2010) and were divided into 3 groups of normal, highly schizotypal and hypomanic, afterward they completed Abedi Creativity Test (Daemi and Moghimi 2004), Torrance Tests of Creative Thinking Verbal Form B (Torrance, 1988) and drawing with Latin letters (made questionnaire). The obtained data was analyzed using descriptive statistics and ANOVA.
Results: The results showed that hypomania and highly schizotypy groups (psychosis-prone individuals) obtained significantly higher scores than normal groups in creativity assessment tools. (P
Conclusion: Schizotypy and Hypomania are related to creativity and the results of this study can be used as on evidence to confirm the relationship between inverted-U creativity and psychopathology.