چکیده:
مقدمه: وجود فرزند کمتوان ذهنی در خانواده تاثیرات منفی و جبران ناپذیری بر والدین بالاخص مادران به جایی میگذارد.
هدف: هدف از این پژوهش اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی به شیوه گروهی بر تحمل پریشانی و مهارت کنترل خشم مادران دارای فرزندان کم توان ذهنی شهر خرم آباد بود.
روش: روش پژوهش، نیمهآزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران دارای دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر خرمآباد در سال ۹۹-۱۳۹۸ بود که با روش نمونهگیری در دسترس ۴۰ نفر انتخاب و به صورت تصادفی در قالب دو گروه آزمایش (۲۰ نفر) و کنترل (۲۰ نفر) جایی داده شدند. گروه آزمایش طی ۸ جلسه (هر هفته یک یا دو جلسه) ۷۵ دقیقهای تحت آموزش رفتار درمانی دیالکتیکی قرار گرفتند. به منظور جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر و پرسشنامه استاندارد مهارت کنترل خشم استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با نرمافزار SPSS نسخه ۲۱ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش نشان داد که آموزش رفتار درمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی و بهبود مهارت کنترل خشم مادران موثر است (P
نتیجهگیری :با توجه به یافتههای به دست آمده در این پژوهش میتوان گفت: از جمله آموزشهای موثر جهت افزایش تحمل پریشانی و بهبود مهارت کنترل خشم در مادران دارای فرزندان کمتوان ذهنی آموزش رفتار درمانی دیالکتیکی است.
Introduction: Having a mentally retarded child in the family has negative and irreversible effects on parents, especially mothers.
Aim: The aim of this study was the effectiveness of dialectical behavior therapy in a group on tolerating distress and anger control skill of mothers with mentally retarded children in Khorramabad.
Method: The research method is quasi-experimental and is a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of this study included mothers with mentally retarded students in Khorramabad in the years 2019 to 2020. By available sampling method, 40 people were randomly assigned to two experimental groups (20) and control (20). The experimental group underwent dialectical behavior therapy training in 8 sessions (one or two sessions per week) of 75 minutes. In order to collect research data, Simmons and Gaher tolerance distress questionnaire and standard anger management skill questionnaire were used. The collected data were analyzed with SPSS software version 21.
Results: The results of the analysis of research hypotheses showed that dialectical behavior therapy training is effective on tolerance stress and improving mothers' anger management skill (P.
Conclusion: According to the findings of this study, dialectical behavior therapy is one of the effective trainings to increase tolerance of distress and improve anger control skill in mothers with mentally retarded children.