چکیده:
مقدمه: رابطه عاطفی با جنس مخالف موضوع مهمی در دوران دانشگاه است و اثرات متعدد و متفاوتی بر عملکرد دانشجویان دارد.
هدف: هدف این مطالعه بررسی رابطۀ بین متغیرهای جمعیت شناختی با مشکلات عاطفی و دیدگاه دانشجویان نسبت به آن بود.
روش: مطالعه حاضر مطالعهای توصیفی از نوع پیمایشی بود که بر روی دانشجویان دانشگاه کردستان در سال ۱۳۹۷ انجام شد. به این منظور از طریق نمونهگیری در دسترس دانشجویانی که با رضایت شخصی اطلاعات مورد نیاز را تکمیل نمودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مجموعهای پرسشهای مربوط به تجربۀ روابط عاطفی بود. دادههای به دست آمده از طریق نسخۀ بیستم SPSS با استفاده از روشهای آماری خیدو و ضریب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در پایان ۴۰۵ نفر از دانشجویان (۱۷۱ دختر و ۲۳۲ پسر، ۲ نامشخص) با میانگین سنی ۲۲ سال و انحراف استاندارد ۳/۴۹ اطلاعات لازم را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که روابط عاطفی پدیده شایعی است. با این وجود لزوماً دارای پیامدهای منفی نیست؛ و علیرغم مشکلاتی که ممکن است برای دانشجویان به بار بیاورد آنان دیدگاهی پذیرا نسبت به آن دارند. دو جنس تفاوتی در میزان مشکلات متعاقب گسست عاطفی تجربه نمیکنند و با افزایش سن از میزان این تجربیات کاسته میشود.
نتیجهگیری: روابط عاطفی اگرچه ممکن است به صورت موقت مشکلاتی برای دانشجویان به وجود بیاورد؛ اما به نظر میرسد که باید به جنبههای مثبت آن نیز توجه کرد و احتمالاً شبیه نوعی مرحلۀ رشدی است که بالطبع جنبههای مثبت و منفی خاص خود را هم زمان با هم داراست.
Introduction: Emotional relationship with opposite sex is an important matter during university ages and affects students' function.
Aim: This study aimed at surveying the relationship between demographic variables of students with emotional problems and their attitude toward it.
Method: As a descriptive-survey study, among Kurdistan university students, through in-access sampling method, those who signed informed consent were selected as the sample of study. The asked-questions were about the experience of emotional relationship, failure and their attitude toward them. Using SPSS version 20, the raw data were analyzed by Ki-square and Spearman correlation coefficient tests.
Results: Finally 405 students (171 girls, 232 boys, 2 missed) with the mean age of 22 years old and 3.49 SD, completed the necessary data and questions. Results showed that emotional relationship is a popular experience among students. Beside its consequences, it is not necessarily negative. And along with problems it may be caused, the students have an acceptable attitude toward it. Also, there were not any gender differences in the severity of experienced symptoms after a failure experience, and the failure rate in these relationship decreased by the age.
Conclusion: Emotional relationship can make some bad experiences for students temporarily, but it seems that we have to note the other side, which seems to development stage that inevitably has its positive and negative sides.