چکیده:
مقدمه: دو پدیده اختلال بیشفعالی/ کمبود توجه و پرخاشگری از رایجترین مشکلات مربوط به کودکان هستند از این رو ارزیابی اقدامات درمانی مؤثر در این مورد مهم است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی نوروفیدبک در افزایش توجه و کاهش پرخاشگری کودکان ۹-۷ سال انجام شد.
روش: روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. از بین کودکان ۹-۷ سال که در زمستان سال ۱۳۹۸، جهت دریافت مداخلات درمانی به کلینیک روانشناسی کودک و نوجوان بهنود شهر قزوین مراجعه کردند ۳۰ کودک با تشخیص قطعی اختلال به صورت در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش طی ۲/۵ ماه به صورت ۲ جلسه هفتگی (در مجموع ۲۰ جلسه) تحت درمان نوروفیدبک قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پرخاشگری کودکان (شهیم، ۱۳۸۵) و فرم والد پرسشنامه کمبود توجه/ بیشفعالی (کانرز و همکاران، ۱۹۹۹) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس با نرم افزار SPSS نسخه ۲۶ استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کواریانس نشان داد بین میانگین نمرات کمبود توجه (۰/۰۱>P) و پرخاشگری (۰/۰۱>P) (پرخاشگری آشکار و رابطهای) در مرحله پسآزمون بعد از کنترل نمرات پیشآزمون تفاوت معنادار است؛ یعنی درمان نوروفیدبک موجب افزایش توجه و کاهش پرخاشگری (آشکار و رابطهای) کودکان ۹-۷ سال شده است.
نتیجهگیری: با توجه به معنیداری نتایج میتوان اثربخشی نوروفیدبک را در کاهش کمبود توجه و پرخاشگری به همه کودکان ۹-۷ ساله تعمیم داد و استفاده از آن را در مراکز درمانی به متخصصان توصیه کرد.
Introduction: Attention Deficit / Hyperactivity Disorder and aggression are two of the most common challenges in children, so it is important to assess effective treatment approaches in this case.
Aim: The purpose of this study was to determine whether neurofeedback could help children aged 7-9 years pay more attention and be less aggressive.
Method: The method of this research was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. In the winter of 2020, among children aged 7-9 years were referred to the Behnoud Child and Adolescent Psychology Clinic in Qazvin for therapeutic therapies, 30 children as a research sample with a definite diagnosis of the disorder were randomly assigned to two categories using a convenience sampling method. The experimental group received neurofeedback therapy twice a week for 2.5 months (20 sessions in total). Children aggression questionnaire (Shahim, 2016) and parent form of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (Connors& etal, 1999) were used to collect data. To analyze the data, the method of analysis of covariance with spss-26 software was used.
Results: The results of analysis of covariance revealed that there was a significant difference between the mean scores of attention deficit (P
Conclusion: Due to the importance of the findings, the effectiveness of neurofeedback in mitigating attention deficit and aggression may be generalized to all children aged 7-9 years and its use in health centers is suggested to the clinicians.