چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارتقا کیفی ورودی و لبههای بزرگراه شهید کاظمی تهران با تأکید بر ارزشهای ایرانی - اسلامی میباشد که این هدف بر اساس اسناد طرحهای فرادست و معیارهای پایداری در برنامهریزی و طراحی محیط هماهنگ با مقررات شهرسازی، توسعه فیزیکی شهرها، دوری از طبیعت و قطع رابطه انسان را با محیط زیست طبیعی موجب میشود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به روششناسی از نوع توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش در بدو امر به کندکاو در تعاریف و مفاهیم سیما و منظر شهری و معرفی اهداف پژوهش، حرکت ناظر و ادراک آن با هدف استخراج معیارها و شاخصهای مرتبط با مبادی ورودی شهر پرداخته که نتایج آن در قالب معیارهای اصلی و شاخصهای آنها مشخص میگردد. پس از استخراج متغیرها و معیارهای مرتبط، شناخت کیفیات بصری به وسیله برداشتهای میدانی و تصاویر گرفته شده از سایت انجام گردید تا این متغیرها تدقیق گردند. پژوهش حاضر بر روی کلیدیترین لبههای ورودی بزرگراه شهید کاظمی واقع در منطقه 19 تهران انجام میگیرد. در حوزه تجزیه و تحلیل دادهها، پس از شناسایی متغیرها، بر روی محدوده موردنظر از طریق عکسهای هوایی و تولید نقشه امکانسنجی شده و از این طریق تحلیل و تفسیر انجام گرفته است. سرانجام نیز بر اساس تحلیل موقعیت محدوده مورد نظر بر اساس متغیرهای موردنظر، پیشنهاداتی در این زمینه مطرح گردیده است.
Abstract This study aims to improve the quality of input and edges of Shahid Kazemi Highway of Tehran with emphasis on Islamic values _ Iranian that this aim according to documents outreach plan and sustainability criteria in planning and design compliance with Urban, causing to cut the physical development of cities, stay away from nature and diplomatic relations between man and the natural environment. The purpose and the methodology of this study is descriptive-analytic. In this study in beginning to explores the definitions and concepts of urban landscape and research objectives and moving observer and its perception with the aim of extracting criteria and indicators associated with the city's entry points that this results determine with their main criteria and indicators. After extraction variables and related standards, understanding the visual qualities done with field data and photos taken from the site that they are to be reviewed. This study on the key highway entrance edge of Shahid Kazemi Highway in Tehran's 19th District. In the field of data analysis, after identifying variables upon this district, Feasibility through aerial photos and production map and in this way the analysis was conducted. Finally, the recommendations in this regard has been raised based on analysis of the position of the target range based on variables.