چکیده:
فعالیتهای گردشگری و جذب توریست یکی از مهمترین، شناخته شده ترین و متنوع ترین فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بشر محسوب میشود که میتواند علاوه بر مزیتهای تبادل فرهنگی و مشارکتهای اجتماعی، درآمدهای اقتصادی قابل توجهی نیز برای جوامع میزبان ایجاد نماید. با توجه به اهمیت موضوع، تحقیق حاضر به منظور تدوین راهبردهای گردشگری در شهر همدان، به عنوان یکی از شهرهای مهم گردشگری کشور و با استفاده از مدل SWOT طراحی و اجرا گردید. جامعه آماری مورد مطالعه گردشگران و کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری منطقه بوده است که با استفاده از دو نمونه پرسشنامه و انجام مصاحبه دادههای مورد نظر جمع آوری شد. به منظور تحقق اهداف تحقیق، ابتدا نقاط قوت و ضعف توسعه گردشگری بوسیله ماتریس IFE و نقاط قوت و ضعف بوسیله ماتریس EFE تعیین گردید. سپس تجزیه و تحلیل عوامل استراتژیک بوسیله ماتریس SFAS و تدوین راهبردهای توسعه گردشگری به وسیله ماتریس SWOT انجام شد. نتایج تحقیق منجر به ارائه راهبردهایی در ابعاد مختلف گردید که بطور خلاصه بر حفظ شایستگیها، بکارگیری استراتژیهای مناسبرسوخ در بازار، توسعه بازار، توسعه خدمات گردشگری و ایجاد تنوع همگون تاکید دارد.
Abstract Tourism activities and tourism is one of the most recognized and most diverse social activities, economic and cultural human being in addition to the advantages of cultural exchange and social participation, substantial economic income to the host communities them. Given the importance of this issue, this study was designed to develop tourism strategies in Hamadan city, as one of the major tourist cities in the Iran using the SWOT model. The population of this study is tourists and experts from the field of tourism have been using two questionnaires and interviews. In order to achieve the objectives of the study, the strengths and weaknesses of tourism development by IFE matrix and strengths and weaknesses were determined by matrix EFE. The analysis by matrix SFAS strategic factors and develop strategies for tourism development was carried out by the SWOT matrix. The results led to guidelines that are outlined in various aspects of maintaining competencies, applying appropriate market penetration strategies, market development, tourism development and diversification of same emphasis.