چکیده:
امروزه توسعه و تاثیر روز افزون مباحث مدیریتی، بویژه اثربخشی برخورداری از انواع هوشمندی در سازمانها، منجر به تحولات بنیادین در برنامههای استراتژیک سازمانها شده است. در این پژوهش تلاش بر آن است که به بررسی میزان برخورداری از هوشمندی رقابتی در فروش بلیط شرکتهای هواپیمایی (مطالعه موردی هواپیمایی ماهان) و اثربخشی آن در فروش بلیط پرداخته شود. این پژوهش جز پژوهشهای توصیفی، پیمایشی بوده و پرسشنامه پژوهشگر ساخته بوده و الفای کرانباخ برای دو بخش پرسشنامه 0. 880 و 0. 784 به دست آمده است. در این پژوهش با بهره گرفتن از آزمونهایی از جمله، آزمون تک نمونهای t، فریدمن، تحلیل عاملی و ضریب همبستگی پیرسون به آزمون فرضیهها پرداخته شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که ارتباطی مثبت بین بهره مندی از هوشمندی رقابتی و افزایش فروش بلیط شرکت هواپیمایی ماهان وجود دارد. همچنین با توجه به نتایج حاصل از آزمونهای انجام شده، مشتری مداری، بکارگیری فناوریهای روز دنیا و مقولات اجتماعی (بخشی از هوشمندی استراتژیک و اجتماعی) بیشترین تاثیر را در افزایش فروش بلیط دارند. در عین حال، عوامل منابع انسانی و انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه کم اهمیتترین عوامل اثر گذاری بر فروش بلیط در شرکت هواپیمایی ماهان هستند.
Abstract The growing impact of the development and management issues, especially the effectiveness of the intelligence agencies, resulting in fundamental changes in the organization's strategic plans. In this study, the attempt is made to check the rate of Competitive Intelligence in the sale of airline tickets (Case Study Mahan Air) and its effectiveness in ticket sales to be addressed. This research but descriptive research, survey and questionnaire. The Cronbach's alpha for the two sections of the questionnaire obtained 0.880 and 0.784. In this study, the use of tests such as single-sample test t, Friedman, factor analysis and Pearson correlation coefficient to test the hypotheses to be explored. The results show a positive relationship between the enjoyment of competitive intelligence and increase ticket sales there Mahan. Also according to the results of tests carried out, the customer, using modern technology and social issues (part of strategic intelligence and social) have the greatest impact on ticket sales. At the same time, human resources and research and development of the least important factors affecting ticket sales are on Mahan.