چکیده:
بافت های فرسوده فضای بازنمایی ناشی از رسوبات تاریخی و عناصر آرمانی است که میراث چندین نسل را حمل می کند و متنی تلقی می گردد که چندلایه، متکثر و پیچیده است. بافت های فرسوده هسته حیاتی شهر هستند که نباید به عنوان تهدیدی در توسعه شهر تلقی شوند، بلکه می توانند بعنوان فرصتی در توسعه یکپارچه و پایدار شهر مد نظر قرار گیرند. لذا بهبود شرایط کیفیت زندگی در بافت های فرسوده شهری نیازمند بازاندیشی درمکانیزم های مشارکتی دربخشهای عمومی-خصوصی و کشف ساز و کارهای موجد و موثر بر آنها و بکارگیری رهیافت های ساماندهی بافت در راستای معکوس نمودن جریان حاکم بر وضعیت زندگی و تحول این نواحی مساله دار شهر است.پس از پرسشگری و تایید 60 نفر از خبرگان و متخصصان امر توسعه شهری، در قالب عوامل درونی و بیرونی موثر بر تحقق الگوی مشارکت عمومی-خصوصی در ساماندهی بافت فرسوده و در چهار خوشه نقاط قوت،ضعف درون سیستمی و همچنین فرصت ها و تهدیدهای برون سیستمی دسته بندی شدند . همچنین نتایج محاسبات مدل هیبریدی در خصوص ارزیابی ماتریس عوامل درونی و بیرونی تحقق الگوی مشارکت عمومی- خصوصی در ساماندهی بافت فرسوده منطقه 12 شهرداری تهران نمره نهایی این دو به ترتیب برابر3/8 ,3/6 می باشد لذا راهبردهای قابل قبول برای اجرا و تحقق الگوی مشارکت عمومی وخصوصی در ساماندهی بافت فرسوده منطقه12 شهرداری تهران از نوع راهبردهای تهاجمی( SO) می باشد.
The worn-out tissues of the city's vital nuclei should not be considered as a threat to urban development, but can be considered as an opportunity for the integrated and sustainable development of the city. Therefore, improving the living conditions and organizing of urban exhausted tissues requires the rethinking of participatory mechanisms in the public-private sectors and discovering effective and effective mechanisms for them, and applying refinement, reconstruction and rehabilitation approaches to reverse the current trends in the living conditions and evolution of these areas. Public-private partnership in the management and support of public bodies is the key to the recovery of worn out tissue. After the questioning and approval of60experts and experts in urban development, in the form of internal and external factors affecting the implementation of the public-private partnership model, we have eroded the structure of the texture and in four clusters the strengths, weakness of the system as well as opportunities and threats Out of the system are categorized. Subsequently, through a survey, experts, experts and experts. Also, the results of hybrid model calculations for evaluating the internal and external factors matrix of the implementation of the public-private partnership model in organizing the worn out texture of the 12th district of Tehran municipality have the final score of 3.8, 6.3 respectively. Therefore, acceptable strategies for implementation The pattern of public and private participation in organizing the worn out texture of District 12 of Tehran Municipality is an offensive strategy (SO).