چکیده:
رسانههای خدمات عمومی حتی اگر دیگر همچون گذشته، تنها رسانه مسلط در قلمروی خود نباشند همچنان از اهمیت ویژهای برخوردارند. بهویژه آنکه آنها بسیاری از مصادیق منافع اجتماعی را بدون توجه به سودآوری اقتصادی و در سایه عدم توجه رسانه-های تجاری، دنبال کرده و اِعمال سیاستگذاریهای کلان یک کشور در سطح جامعه را تسهیل میکنند. با این وجود، وابستگی آنها به الگوهای درآمدی سنتی به بروز نارساییهایی انجامید و بدین ترتیب با گذشت زمان، الگوی درآمدزایی رسانههای خدمات عمومی جهان نیز تغییراتی را در پیش گرفته و پیشرفتهتر شد. این در حالی است که رقبای تجاری آنها همواره و از آغاز فعالیت خود، با توجه به محدودیت منابع مالی و رقابت زیاد، برخورداری از یک الگوی درآمدی کارآمد را همچون امری حیاتی در دستور کار قرار دادهاند. بررسی الگوهای درآمدزایی به کار رفته در رسانههای عمده خدمات عمومی جهان میتواند با مرور تجارب آنها در این زمینه به مطرح شدن ایدههایی جهت رفع خلاءهای موجود در دیگر رسانههای خدمات عمومی بینجامد. بر همین اساس، این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با بهکارگیری روش اسنادی و کتابخانهای، الگوی درآمدزایی سه رسانه خدمات عمومی شناخته شده جهان یعنی سیبیسی کانادا، آرد آلمان و اناچکِی ژاپن را استخراج کرده و به بررسی تطبیقی ویژگیهای این سه رسانه در این زمینه میپردازد؛ این پژوهش ضمن نشان دادن ضرورت تطبیق الگوی درآمدزایی رسانههای خدمات عمومی با واقعیات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه نشان میدهد که رسانههای خدمات عمومی بررسی شده با وجود الگوهای درآمدزایی متفاوت، همگی در راستای حداقلسازی تبلیغات حرکت میکنند.
Public service media are still of particular importance, even if they are no longer the only dominant media in their realm. Especially, they pursue many instances of social interest without regard to economic profitability and in the shadow of commercial media neglect, and facilitate the implementation of a country's macro-policies at the community level. However, their dependence on traditional revenue models has led to inadequacies, and over time, the revenue model of the world's public service media has changed and become more advanced. Their business competitors though have had always an efficient income model as a vital issue on the agenda, since the beginning of their activity. Examining the revenue generation models used in the major public service media in the world can lead to ideas to fill the gaps in other public service media by reviewing their experiences in this field. Accordingly, this research, with a descriptive-analytical approach and using the documentary and library method, to extract the revenue model of three world-famous public service media, namely Canadian CBC, German ARD and Japanese NHK, and comparatively examines the characteristics of these three media in this field. This study suggests necessity of adapting the revenue generation model of public service media with the economic, social and cultural realities of the society, showing that the studied public service media, despite different revenue generation models, all move in the direction of minimizing advertising.
خلاصه ماشینی:
Public Service Media (PSM) آوردن این خدمات به اندازه ای است که حتی تأمین شیوه های متکثر پخش و بسترهای چندگانه ١ و نیز، سایر امکانات سخت افزاری نمی توانند جایگزین آن شوند و تحقق خدمات عمومی ، حرف اول را می زند (رمزی ، b٢٠١٨: ١٣).
درآمدزایی رسانه های خدمات عمومی رسانه های خدمات عمومی با وجود برخی شباهت ها از جهات بسیاری از جملۀ شیوۀ حکمرانی ١، بازار و مقررات تنظیمی ای که ذیل آن فعالیت می کنند، با یکدیگر تفاوت های عمده ای دارند؛ در این میان ، یکی از مهم ترین عواملی که آنها را از یکدیگر متفاوت می سازد، شیوه های تأمین مالی آنهاست (دارما و استیمرس ، ٢٠١٠: ١١٤) این رسانه ها به شیوه های گوناگونی منابع مالی خود را کسب می کنند که از دریافت مبلغ جواز رسانه ، حق اشتراک و بودجۀ دولتی تا سرمایه گذاری های متنوع ، تبلیغات و...
Canada Media Fund سی بی سی برای تأمین مالی فعالیت های اجرایی و نیازهای سرمایه ای خود در محیطی به شدت وابسته به فناوری ، متکی به تخصیص بودجه از سوی پارلمان و دریافت پول نقدی در ازای اقدامات تجاری اش است .
1. Japan Broadcasting Law در واقع ، نکتۀ مهم در ارتباط با منابع مالی و روش های درآمدزایی رسانه های خدمات عمومی ، فهم دلالت های اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی قوانینی است که عملکرد آنها را در این زمینه مشخص می سازد.