چکیده:
برندسازی مقصد گردشگری یکی از استراتژیهای نسبتاً نوظهور در جذب گردشگران میباشد. این استراتژی، ابزار کارآمد برای بازاریابی مقصدهای گردشگری است زیرا برند، به مقصد گردشگری هویت و شخصیت میدهد و آن را از سایر مقصدهای گردشگری متمایز می سازد.در این پژوهش به بررسی نقش برند سازی بر ایجاد یک تصویر ماندگار از شهر اصفهان در بین توریست ها خواهیم پرداخت که این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از از نظر روش ، پیمایشی می باشد. برای انجام آن از طریق توزیع پرسشنامه در بین 384 نفر از گردشگران شهر اصفهان در سال 1394 که به وسیله فرمول کوکران محاسبه شده بود استفاده شد . این پژوهش دارای 6 فرضیه در جهت ایجاد تصویری ماندگار در ذهن گردشگران شهر اصفهان به وسیله برندسازی از این شهر می باشد که بر اساس تجزیه و تحلیل داده های حاصل از جمع اوری پرسشنامه ها که به وسیله نرم افزار spss انجام شد کلیه فرضیه ها مورد قبول قرار گرفت.نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که آگاهی و شناخت گردشگران از اصفهان و تصویر اصفهان به مثابه یک مقصد گردشگری در نزد گردشگران دارد که به رضایتمندی آنها می انجامد که در نتیجه باعث وفاداری آنها به مقصد به صورت افزایش احتمال بازدید مجدد یا توصیه اصفهان به دیگران دارد . در نهایت این پژوهش نشان می دهد که می توان از طریق برندسازی به عنوان چارچوب منتظم برای درک مکانیزم های تاثیرگذار بر رضایتمندی و وفاداری گردشگران استفاده کرد.
Branding of tourism destination is a new strategy to attract tourists. This strategy is a beneficial tool for marketing of tourism destination because brand would give an identity and personality to tourism destination distinguishing it from other destinations. This study has been conducted to assess the role of branding in creating a lasting image of Isfahan City among tourists. This study is applied in terms of objective and survey in terms of methodology. To conduct this paper, questionnaires were distributed among 384 tourists (calculated by Cochran Formula) of Isfahan City in 2015. This study includes 6 hypotheses in terms of creating a lasting image of Isfahan City in tourists’ minds through branding of this city and all hypotheses were accepted in accordance with analysis of obtained data from gathered questionnaires through SPSS software. According to the obtained results of this study, awareness and knowledge of tourists about Isfahan and image of Isfahan as a tourism destination would lead to their satisfaction and loyalty toward the destination so that they might tend to visit Isfahan again or recommend others to visit this city. Finally, this paper proves that branding can be applied as regular frame to perceive effective mechanisms in satisfaction and loyalty of tourists.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش دارای 6 فرضیه در جهت ایجاد تصویری ماندگار در ذهن گردشگران شهر اصفهان به وسیله برندسازی از این شهر می باشد که بر اساس تجزیه و تحلیل داده های حاصل از جمع اوری پرسشنامه ها که به وسیله نرم افزار spss انجام شد کلیه فرضیه ها مورد قبول قرار گرفت.
تصوير به عنوان اعتقادات، ايده ها و ادراكات فرد در مورد شي اي تعريف شده است از اينرو در مورد مقاصد گردشگري،تعريفي مشابه در مورد تصوير مقاصد گردشگري بصورت مجموع اعتقادات، ايده ها و ادراكات افراد كه از مكان ي 8 ="- Hankinson"/>="- Hank -ahn Aaker - Qu Morgan, & Pritchard, & Pride Hankinson Deslandes Blain, & Ritchie & Levy - Hankinson گردشگری در ایران صنعت گردشگری در ایران از ظرفیتهای بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.
در این جدول مقدار ضریب تعیین (R Square) برابر 592/0 است عددی که بین 0 و عدد 1 و هر چه به عدد یک نزدیکتر باشد نشان دهنده مناسب بودن تعداد و نوع متغیرهای انتخابی مستقل برای توجیه تغییرات متغیر وابسته در مدل رگرسیون است.
جدول (3): خلاصه نتایج حاصل از فرضیات {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه اول پژوهش ایجاد تصویر شناختی در به وجود آوردن یک تصویر ماندگار از شهر اصفهان در ذهن گردشگران جهت بازدید مجدد از آن موثر می باشد.
جدول (6): ضرایب بتا {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همچنین با توجه به ضرایب بتای استاندارد شده ، نشان می دهد که برند سازی بر ایجاد یک تصویر ماندگار از شهر اصفهان در بین توریست ها موثر می باشد.