چکیده:
بر اساس نظریهی مسئولیت اجتماعی رسانهها، رسانه نسبت به جامعه متعهد است. هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی مسئولیت اجتماعی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در راستای تقویت همگرایی اقوام استان مرزی سیستان و بلوچستان میباشد. روش پژوهش به صورت کیفی و بر مبنای نظریهپردازی دادهبنیاد است. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان آگاه به موضوع پژوهش (خبرگان دانشگاهی، مدیران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سران اقوام استان) است، که به صورت نمونهگیری نظری و با بهرهمندی از تکنیکهای هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل اطلاعات، به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شده است. 121 مفهوم کلیدی، 33 مقوله و 13 مقوله اصلی حاصل از مصاحبهها در قالب: مقوله محوری «مسئولیت اجتماعی رسانه ملّی در تقویت همگرایی اقوام استان سیستان و بلوچستان»، شرایط علّی «رعایت حقوق شهروندی، حقیقتگرایی، مسئولیتپذیری و حرفهایگرایی»، شرایط زمینهای «محیط درونی و بیرونی رسانه»، شرایط مداخلهای «چالشهای محیطی و محدودیتهای سازمانی»، راهبردها «راهبردهای قومی و راهبردهای سازمانی» و پیامدها «تقویت همگرایی اقوام استان و ارتقاء مسئولیتپذیری رسانه ملّی» در مدل مفهومی دادهبنیاد تدوین گردید.
According to the media social responsibility theory, the media is committed to society. This study aims to design a social responsibility model for the Islamic Republic of Iran Radio and Television to strengthen the convergence of ethnic groups in the border province of Sistan and Baluchestan. The research method is qualitative and based on grounded theory. The data collection tool is in-depth semi-structured interviews with 15 experts aware of the subject of research (academic experts, directors of the Islamic Republic of Iran Broadcasting, and ethnic leaders of the province), selected based on a theoretical sampling using targeted and snowballs techniques. Data analysis was performed by open, axial, and selective coding methods. 121 key concepts, 33 sub-categories, and 13 main categories resulting from the interviews in the form of:Axial category “Social responsibility of the national media in strengthening the integration of ethnic groups in Sistan and Baluchestan province", Causal conditions "Respect for citizenship rights, realism, responsibility and professionalism,” Contextual conditions "internal and external media environment," Interventional conditions "environmental challenges and organizational constraints," Strategies "ethnic strategies and organizational strategies," And consequences "strengthening the convergence of ethnic groups in the province, and "promoting national media accountability," were developed in the Foundation's data conceptual model.
خلاصه ماشینی:
١٢١ مفهوم کليـدي، ٣٣ مقولـه و ١٣ مقولـه اصـلي حاصـل از مصاحبه ها در قالب : مقوله محوري «مسئوليت اجتماعي رسانه ملي در تقويت همگرايـي اقـوام اسـتان سيسـتان و بلوچستان »، شرايط علي «رعايت حقوق شهروندي، حقيقت گرايي، مسـئوليت پـذيري و حرفـه ايگرايـي»، شـرايط زمينه اي «محيط دروني و بيروني رسانه »، شرايط مداخله اي «چالش هاي محيطي و محـدوديت هـاي سـازماني»، راهبردها «راهبردهاي قومي و راهبردهاي سازماني» و پيامدها «تقويت همگرايي اقوام استان و ارتقاء مسـئوليت - پذيري رسانه ملي» در مدل مفهومي داده بنياد تدوين گرديد.
مسئوليت اجتماعي رسانه ملي در ايران و به ويژه استان مرزي سيستان و بلوچستان که جامعه اي متنوع ، با ويژگـي - هاي خاص خود است ، و از کمبود ابزارهاي فرهنگي مناسب رنج مي برد (سنگانه و همکاران ، ١٣٩٩: ٨٩)، از ايـن جهـت مهم است که اين موضوع ، از نگاه ايجابي، عاملي براي ايجاد همگرايي اقوام در جهت پيشرفت و توسعه اسـت و از نگـاه 1 .
بنابراين در اين پژوهش ، براي طراحي الگو با استفاده از راهبـرد پـژوهش کيفـي و روش داده بنياد، پديده مسئوليت اجتماعي رسانه ملي در جهت تقويت همگرايي اقوام اسـتان سيسـتان و بلوچسـتان مـورد موشکافي دقيق قرار گرفته و الگوي مسئوليت اجتماعي رسانه ملي در جهت تقويـت همگرايـي اقـوام اسـتان سيسـتان و بلوچستان در قالب تبيين شرايط علي، مقوله يا پديده اصلي، شرايط زمينه اي، شـرايط مداخلـه گـر، راهبردهـا و در نهايـت پيامدهاي آن تعيين شده است .