چکیده:
کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و سیاسی، از مزیت ژئوپلیتیک ویژهای در منطقه و جهان برخوردار است از اینرو میتواند با تکیه بر دانش متخصان بخصوص در زمینه حمل و نقل کمک شایانی به توسعه پایدار خود بنماید. این پژوهش با هدف ارزیابی عوامل موثر بر توسعه پایدار حملونقل با تاکید بر تنظیم بارنامه انجام شده است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و تحلیلی است که با استفاده از طراحی مدل مفهومی اولیه و تعیین ابعاد چهارگانه اصلی (رویکردی، مدیریتی / اجتماعی، فرهنگی / محیط زیستی، اقتصادی) و نیز 19 مولفه (هدف) اقدام به تعیین روایی و پایایی مدل و برازش آن گردید. مدل اولیه تحقیق با استفاده از روش معادلات ساختاری (SEM) و با کمک نرمافزار Smart PLS2 مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد «بُعد مدیریتی» (ضریب مسیر= 5227/0) بیشترین اثر را بر الگوی توسعه پایدار حملونقل کشور داشته است. سپس «بعد اجتماعی / فرهنگی» (ضریب مسیر= 5097/0) و پس از آن «بُعد اقتصادی» (ضریب مسیر= 4589/0) و در نهایت «بعد محیط زیستی» (ضریب مسیر = 3324/0). مقدارR2 (9823/0) نشان از تأیید الگو میباشد
In terms of geographical and political location, Iran has a special geopolitical advantage in the region and the world, so it can rely on the knowledge of experts, especially in the field of transportation, to contribute to its sustainable development. The aim of this study was to evaluate the factors affecting the sustainable development of transport by emphasizing the regulation of the bill of lading. The research method is a survey and analytical type that uses the design of the initial conceptual model and determining the four main dimensions (approach, management / social, cultural / environmental, economic) as well as 19 components (goals) to determine the validity and reliability of the model and It fit. The initial research model was tested using structural equation (SEM) method using Smart PLS2 software. The results showed that "managerial dimension" (path coefficient = 0.0527) had the greatest effect on the model of sustainable development of the country's transportation. Then "social / cultural dimension" (path coefficient = 0.5097) and then "economic dimension" (path coefficient = 0.4589) and finally "environmental dimension" (path coefficient = 0.3324). The value of R2 (0.9823) indicates the pattern confirmation.